vineri, 25 mai 2012

Munchen: Muzeul German (Deutsches Museum)




3. Rezidenta din Munchen (Die Munchner Residenz / Munich Residence),
4. Rezidenta din Munchen - partea a II-a: Tezaurul si Colectia de obiecte din Asia de Est,
5. Munchen: Biserica Asam (Biserica Sfantul Ioan Nepomuk); Asamkirche,
6. Munchen: Piata Sfanta Maria, Primaria Noua si Primaria Veche (Marienplatz, Neues Rathaus, Altes Rathaus),
7. Munchen: Biserica Sfantul Petru (Peterskirche; Saint Peter’s Church),
8. Munchen: Biserica Maicii Domnului (Frauenkirche – Dom zu Unserer LiebenFrau / Cathedral of Our Dear Lady),
9. Munchen: Biserica Sfantul Mihail (St. MichaelKirche / Michaelskirche; St. Michael’s Church),
10. Munchen: Porti de intrarein centrul istoric: Isartor, Karlstor, Sendlinger Tor si Hofgarten Tor (PoartaGradinii Curtii Regale),

... Si referitoare la Bad Wiessee, statiunea de la 60 de km de Munchen:





Unii spun ca Muzeul German ar fi cel mai mare muzeu din lume cu profil tehnico stiintific. Pe site-ul oficial al muzeiului nu am gasit o asemena informatie. Daca ar fi asa, acest muzeu si-ar disputa acest titlu cu Muzeul Smithsonian din Washington insa acela este, de fapt, un complex de vreo 19 muzee si de aceea, probabil ca nu se prea poate face o comparatie obiectiva. Oricum...


 
Muzeul German se afla in Munchen (destul de in centru, din cate am putut eu sa-mi dau seama), pe o insulita a raului Isar.
Pe langa aceasta locatie principala, muzeul mai detine inca 3 filiale: una la Bonn, una tot in Munchen si cea de a treia intr-o localitate la nord de Munchen.
Muzeul este structurat pe 50 de domenii ale stiintei si tehnicii, incluzand si un Planetariu.
Este cel mai popular muzeu din Germania.
Cele peste 28.000 de obiecte expuse, atrag anual aproximativ 1,3 milioane de vizitatori din intreaga lume.
Are o istorie de peste 100 de ani (a fost fondat in 1903) si prezinta evolutia stiintei si tehnicii pe diverse domenii.
Muzeul este printre principalele obiective turistice ale orasului Munchen, asa ca este mentionat in mai toate materialele turistice despre oras.
Noi aflasem de el si ne doream sa-l vizitam insa am dat de el, pur si simplu, in timp ce ne plimbam prin oras.
Are 6 etaje, subsol si demisol si, cu siguranta, nu se poate vizita intr-o zi. Am ajuns acolo inainte de pranz si nu am plecat pana nu s-a inchis, la ora 17, insa tot nu am apucat sa vedem decat o foarte mica parte a lui.
Te captiveaza chiar si daca nu esti de formatie inginer sau pasionat de stiinta si tehnica. Nemtii prezinta exponatele si informatiile intr-o maniera foarte atractiva.
Multe exponate pot fi atinse, unele sunt sectionate (longitudinal/transversal) pentru a se putea studia partile componente si cum functioneaza.
Sectiune prin motorul unui avion:
Sunt expuse obiecte in marime naturala, multe dintre ele originale, aduse pe bucati si reasamblate in muzeu, obiecte pentru care muzeul a investit sume foarte mari.

Am vazut avioane, barci, vapoare, masini, motoare si multe altele. Multe dintre obiectele expuse sunt in stare de functionare si functioneaza demonstrativ pentru public.
Una dintre piesele de rezistenta ale muzeului cred ca este un submarin original, in marime naturala, de vreo 25 de metri, sectionat pentru a se putea observa cele mai interesante parti componente. Oricat m-am straduit n-am reusit sa-i fac o poza in ansamblu ci doar pe bucati.
O "bucata" de submarin sectionat:
Se poate vedea pe viu cum este produsa energia, cum functioneaza motoarele (erau cateva originale MAN, Volkswagen), intregul process care pune in functiune un motor. Discovery Chanel live si chiar mai mult decat atat!!!

De asemenea, exista un spatiu in care este reprodusa la scara normala atmosfera de pe un vapor din secolul XIX:
Un alt exponat foarte spectaculos este o racheta imensa montata in casa scarii, de la subsol pana la ultimul etaj:


Fotografiatul si filmatul sunt premise fara taxa suplimentara, insa doar pentru uz privat.
Muzeul este, intr-adevar, foarte mare. Nemtii, insa, s-au gandit la tot. Pentru ca vizitatorul sa nu sufere cumva vreun disconfort, acestia au organizat 3 cafenele, la 3 etaje diferite (una dintre ele cu vedere spre cel mai inalt varf muntos din Germania,  Zugspitze), un restaurant mare cu autoservire, un restaurant pentru gustari si bauturi, automate de cafea, sucuri, snack-uri, 1 magazin de carti si cadouri.
Toaletele sunt in numar suficient la fiecare etaj si exista, de asemenea, si un loc special pentru schimbarea copiilor mici.

De altefel, copii beneficiaza de un tratament privilegiat in muzeu. La subsol, parca, exista un loc special amenajat pentru copii unde le sunt puse acestora la dispozitie peste 1000 (ati vazut bine) de activitati distincte prin care acestia sa descopere secretele stiintei si tehnicii.

Noi am fost de-a dreptul fascinati de numarul mare de copii (multi dintre ei destul de micuti) care erau adusi la muzeu de parintii lor sau in grupuri organizate si care pareau ca se simt foarte bine acolo:


De asemenea, ei au posibilitatea sa-si serbeze ziua de nastere sau alte evenimente in incinta muzeului.

Probabil ca asa se formeaza generatii si generatii de ingineri si oameni de stiinta nemti care fac din Germania tara care este aceasta astazi, cu Mercedes, BMW, Folkswagen, MAN, Siemens, Blaupunkt si care or mai fii. N-ar fi rau sa luam si noi aminte!

Sa nu uit: muzeul mai detine si o biblioteca cu vreo 925.000 de volume la care accesul publicului este gratuit.
Muzeul German detine capodopere ale stiintei si tehnici, grupate in 50 de domenii dintre care amintesc doar cu titlu exemplificativ (in ordinea in care imi vin in minte): chimie, marina, fizica, gastronomie, instrumente muzicale, optica, tehnica sticlei, a hartiei, a ceramicii, a productiei de textile, matematica, tehnica pentru fotografie si film, telecomunicatii, agricultura, fizica atomica, motoare, minerit, producerea energiei electrice, aviatie, tehnologia alimentelor, mijloace de transport, unelte, Planetariu, geodezie, informatica, microelectronica si altele (sper ca nu m-am repetat).

La sectiunea gastronomie (pe care nu am reusit sa o vizitam pentru ca ne-a furat peisajul prin alte sectiuni), pe langa exponatele prezentate in mod obisnuit intr-un muzeu, exista un restaurant deschis publicului unde se fac diverse demonstratii si unde, desigur se pot servi unele produse preparate sub ochii vizitatorilor.
La etajul 2 am inteles ca exista o reproducere destul de reusita a picturilor rupestre de la Altamira (Spania). Noi nu am avut timp sa o vizitam.

Exponatele in acest muzeu sunt prezentate in mod foarte atractiv si chiar interactiv: exita ecrane pe care se pot urmari diverse filmulete, animatii, jocuri pe calculator s.a.

De exemplu, la sectiunea astronomie, exista intr-o camera mai intunecata un glob care functiona cu un soft prin care vizitatorul putea sa vada culorile fiecareia dintre planetele sistemului solar, impactul incalzirii globale din anii ’60 pana prin 2100, zborurile aeriene pe cele 5 continente in decurs de 24 de ore, totul prezentat intr-un mod care sa il captiveze pe vizitator:





Tot la sectiunea astronomie am fost placut surprinsa sa vad un spatiu special dedicat omului de stiinta roman Hermann Oberth.
Acesta s-a nascut la Sibiu si a facut liceul la Sighisoara insa a urmat studiile Universitatii din Munchen si si-a petrecut restul vietii in Germania, drept pentru care, acestia l-au asimilat.
Hermann Oberth este considerat a fi unul dintre parintii fondatori ai stiintei rachetelor si astronauticii:



La sectiunea despre barci si vapoare am vazut o mica picina cu apa pe care pluteau niste vapoare in miniatura si despre care, la prima vedere, nu am inteles nimic.
Am aflat apoi ca turistii pot experimtenta ei insisi cum este influentat modul in care prova navei taie masa de apa, in functie de forma provei si cum aceasta forma influenteaza viteza pe care o poate atinge vasul. Totul era explicat.
Trebuiau urmarite urmele lasate in apa de vaporasele cu diverse forme de prova. Mi s-a parut interersant:

Unul dintre simbolurile Muzeului German este turnul acestuia care poate fi observat de departe.
Acest turn are, pe cele 4 fatete ale sale, un barometru, un termometru, un higrometru (masoara umiditatea aerului) si un anemometru (masoara viteza vantului), toate acestea fiind vizibile de la departare. Asadar, daca vrem informatii despre starea vremii, turnul muzeului ne poate fi de ajutor.
Pe stalpul de pe turnul muzeului exista o statie meteorologica moderna.

De la ultimul etaj al muzeului se poate iesi pe terasa unde se poate fuma si mai ales, se poate admira panorama raului Isar si ale podurilor si cladirilor din apropierea muzeului. Mie mi-a placut.
Am vazut ca nemtii folosesc pentru agrement si relaxare malurile si insulitele acestui rau unde vin pasari obisnuite sa fie hranite de localnici.







In noiembrie 2010 muzeul era in renovare insa nemtii aveau grija sa nu fie afectate prea multe sectiuni in acelasi timp. Din cate am observat eu, era in renovare cam un domeniu la fiecare etaj, oranizatorii avand grija sa anunte acest lucru prin afise si pliante si, de asemenea, sa-si ceara scuze fata de vizitatori.

In curtea interioara a muzeului exista o expozitie in aer liber. Dintre exponatele din curtea interioara a muzeului, imi vin in minte: un model de vapor de salvare, o moara olandeza de vand, o antena parabolica, o macara, un car pe 2 roti pentru transportarea greutatilor, fiecare insotite de explicatii interesante.


In aproape o zi cat am stat in incinta acestui muzeu am apucat sa vedeam atat cat sa ne dorim sa revenim si sa ne continuam explorarea. Speram sa reusim!
Muzeul German vazut de pe unul dintre podurile peste raul Isar:
Turnul Muzeului:
     

Muzeul German vazut de pe alt pod peste raul Isar:
   

Raul Isar in preajma Muzeului German:


Curtea interioara a Muzeului German:





Muzeul German promovat in statiile de metrou din Munchen:
Zona mijloacelor de transport pe apa:



Atmosfera pe un vas din secolul XIX:
















Submarinul (partea superioara se intindea pana la etajul urmator):







Zona dedicata energiei electrice:






Zona dedicata lui Hermann Oberth:

Astronautica:




























Automobile:






Exponatele din curtea muzeului:



... si privelistea din zona muzeului:



Aparate de zbor:


































































Motoare si alte parti componente de autovehicule:





Componentele autoturismelor germane Volkswagen ocupau un loc important in cadrul muzeului:


Catalizator (piesa foarte importanta in functie de care se stabileste nivelul de poluare al autovehiculului):


Componente de camioane nemtesti M.A.N.:



... si ... "Globul fermecat":    :-)






Reprezentarea cromatica a incalzirii globale pana in 2100:







Cursele aeriene pe glob, in decurs de 24 de ore:

5 comentarii:

  1. Eu din toate exponatele alea, vreau un zmeu chinezesc :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Pare foarte interesant, mai ales pentru o vizită cu copiii! Şi destul de mare, ia ceva timp, cred!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaaa, copiii vor fi, sigur, incantati! Cred ca au un etaj intreg numai cu activitati pentru ei!
      Muzeul este, intr-adevar, foarte mare, noi am reusit sa vedem doar o mica parte. Cel mai bine cred ca este sa nu-ti propui sa vizitezi mai mult de 2-3 domenii intr-o zi.

      Ștergere
  3. E frumos muzeul, intr_adevar.

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: