vineri, 29 noiembrie 2013

FRUCTE EXOTICE: 1. Fructul Kaki-Persimmon (Kaki Persimmon Fruit)

Informatii despre mai multe fructe exotice am postat aici:


Am vrut de mult sa scriu despre fructul asta insa de-abia acum i-a venit randul.
L-am vazut si in Romania sub denumirea de Kaki-fruct insa am inceput sa-l consum aici in Canada unde se gaseste sub numele de Persimmon.
Persimmon este denumirea fructului care provine de la un numar mare de specii de pomi din familia Diospyros. Desi exista un numar mare de specii in aceasta familie, numai unele produc fructe comestibile. 

I se mai spune marul asiatic, Japanese Persimmon precum si curmalul japonez.
Faptul ca denumirea lui face trimitere la Asia este explicabil daca avem in vedere ca cea mai cultivata dintre multele specii existente este cea asiatica, denumita Diospyros Kaki (de unde si numele de Kaki sub care este comercializat fructul in Romania).
Daca fructul provine din Israel, atunci el este comercializat sub numele de Fructul Sharon. Aceasta denumire provine de la numele Campiei Sharon din Israel unde se cultiva acest fruct. In Grecia li se spune lotos, stiu eu din surse sigure :-).

In Romania am inteles ca pretul acestor fructe variaza intre 2 si 5 lei bucata. la Toronto le gasesc cam la 1$ bucata, 3 bucati pentru 2$ sau, chiar mai bine, la 3 bucati pentru 1$, in functie de oferta.
Zilele astea le-am gasit la supermarket atat pe cele cu forma de dovleac (Persimmon Fuyu) la 1$ pentru 3 bucati, cat si pe cele cu forma de inima (Persimmon Hachiya) la 98 de centi bucata.

Preferatele mele sunt cele cu forma de dovleac (Fuyu) pentru ca sunt crocante si nu au coaja astringenta. Celelalte (Hachiya) au pulpa moale si zemoasa, sunt la fel de dulci insa coaja lor este destul de astringenta (adica, ... cam face gura punga :-)).

Persimmon Fuyu

Persimmon Hachiya




Cand le-am vazut prima data nu mi-am inchipuit cat de bune sunt. Nu stiu din ce motiv am crezut ca sunt acre si le-am evitat.
Cele pe care le iau eu de obicei (Fuyu) seamana ca forma si dimensiuni cu o rosie, sunt de culoare portocalie, au coaja lucioasa si sunt foarte dulci si aromate. Cand le-am incercat prima data, am fost surprinsa sa constat cat de dulci sunt. Aroma nu stiu cum sa o descriu, e unica si foarte, foarte placuta.
Sunt crocante si au coaja un pic mai tare decat cea a uni mar. Eu le consum cu tot cu coaja dar am inteles ca sunt persoane care le curata (probabil le curata pe cele cu coaja astringenta). Poti sa le tai in felii sau sa musti, pur si simplu, din ele, ca din mar.
Soiurile astringente (cum este Hachiya) sunt lasate mai mult la copt pana devin moi. Atunci se poate consuma doar interiorul moale si zemos, cu lingurita, dupa ce s-a taita capacelul cu codita (coaja nu se consuma pentru ca este destul de astringenta).


Desi sunt foarte dulci, avand, deci, un continut ridicat de zahar, se spune despre ele ca nu contin foarte multe calorii. Au aproximativ 120 de calorii la 100 de grame.
Aceste fructe contin foarte multi nutrienti si substante fitochimice: vitaminele A, B (B1, B2, B3, B6, B9), C, E, K, beta-caroten, luteina, calciu, potasiu, zinc, fier, magneziu, fosfor, sodiu, si substante fitochimice precum catechin si gallocatechin (despre ultimele doua substante sa nu ma intrebati, ca nu stiu ce sunt J).
De asemenea, ele contin anumiti compusi (cum este acidul betulinic) care se afla sub cercetare preliminara pentru potentiala lor activitate anti-cancer.
Comparativ cu marul, fructul Persimmon are un nivel mai ridicat de fibre alimentare, sodiu, potasiu, calciu, fier si magneziu insa niveluri mai scazute de cupru si zinc.


Am citit despre acest fruct ca reprezinta unul dintre cele mai tonice si, in acelasi timp, dietetice fructe. Are efect antiseptic, trateaza diareea, enterocolita si hemoragiile.
In compozitia cojilor exista elemente care stopeaza procesul de imbatranire si lupta impotriva celulelor canceroase (am stiut eu de ce le-am mancat intotdeauna cu tot cu coaja).  J
Sunt utilizate in multe scopuri dietetice si terapeutice.

Foarte rar gasesc si cate unul cu samburi:




Fructul crud este folosit pentru tratarea constipatiei si hemoroizilor si pentru oprirea sangerarilor. 
Fructul crud, consumat in exces, poate produce diaree insa fructul fiert este folosit tocmai pentru tratarea diareei si dizenteriei.
Cand fructul este crud, provoaca diareea din cauza zaharului continut pe cand, daca este fiert, el ajuta la tratarea acesteia prin continutul mare de tanin.
Interesant acest efect opus al aceluiasi fruct!


Culoarea fructului copt poate varia de la galben deschis spre portocaliu pana la portocaliu inchis spre rosu, in functie de soi.
Dimensiunile lui pot, de asemenea, sa varieze de la 1,5 cm la 9 cm diametru.

Cele 4 sepale raman de regula atasate de fruct dupa recoltare, contribuind la aspectul caracteristic al fructului. Cand fructul este bine copt, sepalele si codita se pot desprinde cu usurinta.

Fructele atarna pe crengi pana tarziu in iarna cand frunzele deja au cazut iar livada arata foarte frumos cu pomii incarcati de bile portocalii. J

Sursa foto:
http://www.sfatulbatranilor.ro/threads/5363-http-isaisons-free-fr-kaki-htm/page2

La recoltare, unele specii sunt astringente, altele non-astringente.

Cele astringente contin mai multi tanini, fiind, astfel, mai buni antioxidanti. Datorita taninilor condensati, prezenti in fruct, consumul fructului poate contribui la reducerea riscului de boli cardiovasculare, la combaterea hipertensiunii, a diabetului si a unei game vaste de tumori.

Fructele astringente nu sunt prea bune de mancat. Cand sunt bine coapte, insa, devin moi si foarte gustoase. Pentru a le ajuta sa se coaca, aceste fructe pot fi pastrate catva timp alaturi de alte fructe cum ar fi merele, perele sau bananele. Acestea pot fi coapte si in mod artificial, cu ajutorul unor substante chimice. Soiurile astringente pot fi, de asemenea, comercializate, ca si fructe uscate.

Soiurile non-astringente sunt, in general, cele care au forma de rosie. Si acestea contin tanini insa sunt mult mai putin astringente inainte de coacere si isi pierd mai repede calitatile date de tanini. Acestea se pot consuma cand sunt inca tari si crocante, la fe de bine ca si atunci cand se coc foarte bine si devin moi.

Mai exista un tip de Persimmon, cel cu pulpa maro. Soiurile de acest tip sunt non-astringente si pot fi consumate cand sunt inca tari. Cele mai cunoscute soiuri cu pulpa maro sunt: Persimmonul ciocolata, Persimmonul scortisoara si Persimmonul zahar brun.

Asadar, exista o mare varietate a acestor fructe. In magazinele din Toronto le-am gasit sub forma sferica, de inima, de ghinda sau de dovleac. Unele sunt mai tari si mai crocante, altele sunt mai moi si mai zemoase.

Daca nu sunt coapte, fructele Persimmon au de obicei un gust calcaros si amar.

Aceste fructe pot fi consumate proaspete, uscate (cojite si aplatizate sau doar deshidratate), conservate in zeama de var sau preparate sub diverse forme: budinci, creme, placinte, salate etc.

On October 15, 2012, shandong zouping county in the qingyang town of the fruit peel persimmon hanging up the sun dried persimmon. Autumn in October, shandong binzhou zouping county in the south mountain fruit grower to ten thousand mu of persimmon orchard persimmon picking down, with traditional to skin, hanging, air basks in frost of plating and manual method of producing dried persimmon, makes the dried persimmon exquisite and soft, tasty GanShuang, become mountain fruit grower of increasing channel; At the same time, every air basks in yellow orange orange sun dried persimmon persimmon frame, give a mountain village autumn added gorgeous color. The graph is shandong zouping county in the qingyang town of the fruit peel persimmon hanging up the sun dried persimmon.
Fructe Persimmon puse la uscat
Sursa foto:
http://enbbs.gmw.cn/thread-24550-1-1.html

In unele tari, frunzele de Kaki-Persimmon se folosesc pentru ceai precum si in preparate destinate sa reduca imbatranirea pielii.

Fructul este consumat mult in tarile asiatice: Japonia, China, Vietnam, Taiwan, ca gustare, desert sau in diverse preparate culinare.

Reteta din imaginea de mai jos am gasit-o lipita pe un fruct. Am facut prajiturelele si sunt foarte bune, sunt un fel de fursecuri.
Principalele ingrediente: 1 ceasca de pulpa de Persimmon (recomand din cele moi Hachiya), 1 lingurita de bicarbonat de sodiu, 2 cesti de faina cernuta, 1/2 lingurita praf de scortisoara, 1/2 lingurita praf de cuisoare, 1/2 lingurita praf de nucsoara, 1/2 lingurita sare, 1/2 ceasca unt sau margarina, 1 ceasca zahar, 1 ou, 1 ceasca de nuci, 1 ceasca de stafide.
Bicarbonatul se dizolva in pulpa de fruct si se pune de-o parte. Se cerne faina + sarea + prafurile de scortisoara, nucsoara si cuisoare. Untul/margarina se freaca cu zaharul pana devin o crema pufoasa, apoi se adauga oul. Se amesteca toate ingredientele + nucile si Stafidele, se pun in tavi cu lingurita (pe hartie de copt) si se coc 10 -12 minute in cuptorul preincins la 350 grade F (nu stiu in Celsius, verificati voi :-))


Reteta de prajituri cu Persimmon, sugerata pe eticheta unui fruct



      
Cele mai importante tari care cultiva acest fruct (in functie de productiile anuale), sunt: China (cea mai mai productie anuala), Koreea, Japonia, Brazilia, Azerbaijan, Spania, Italia, Pakistan, Israel, Noua Zeelanda, Iran, Australia, Mexic, SUA.

In Koreea (nu stiu daca cea de N sau cea de S) fructul este folosit pentru prepararea unui condiment traditional precum si a otetului.
In Koreea si NE-ul Chinei frunzele uscate de Persimmon sunt folosite pentru ceai.

Fructele de Persimmon pot fi pastrate la temperatura de 20 de grade C, ele continuind sa se coaca. In N-ul Chinei ele sunt inghetate afara pe timpul iernii pentru a se grabi procesul de coacere.


Lemnul pomilor de Persimmon face parte din aceeasi categorie cu lemnul de abanos. Daca provine de la un pom matur, batran, esenta lemnului este de culoare neagra sau maro inchis. Daca provine de la un pom tanar, culoarea lemnului este contrastant mai deschisa.

Folosirea acestui lemn este, totusi, limitata. Desi este un lemn de esenta tare, crapa repede si este, oarecum, greu de lucrat. Se foloseste pentru lambriuri in mobilierul traditional korean si japonez.

In America de Nord lemnul acestor pomi este folosit pentru fabricarea tacurilor de biliard, suveicilor, betelor de percutie, intrumentelor de suflat, unor tacamuri (cutite, linguri care sa nu zgarie vasele), croselor de golf.

Inainte de a se trece la crosele din metal, cele mai calitative crose de golf erau cele fabricate din acest tip de lemn. Primele crose din metal au fost produse sub marca "Pittsburgh Persimmons".

Pomii de Persimmon se pot adapta la o gama larga de conditii climatice. Sunt, de asemenea, cunoscuti pentru rezistenta lor la boli si daunatori. Sunt unii dintre ultimii pomi care infrunzesc primavara si nu infloresc pana ce frunzele lor nu s-au format foarte bine, evitand in acest fel pierderea florilor ca urmare a unor valuri de inghet.

Deoarece cresc repede si colonizeaza sistemul lor de radacini, sunt foarte potriviti pentru recuperarea habitatului. Ei sustin foarte bine malurile raurilor fiind de ajutor impotriva inundatiilor. Sunt enumerati in lista "Stormwater Journal" printre pomii care, prin radacinile lor, ajuta la sustinerea malurilor.
Un pom de Persimmon poate ajunge la maturitate si produce fructe in 7 - 8 ani.

Sursa foto:
http://ericmerrell.wordpress.com/2009/12/23/christmas-in-the-air/

Speciile de Diospyros care produc fructe comestibile sunt:
1. Diospyros kaki (Persimmon asiatic, Persimmon japonez)
Aceasta specie este originara din China si este specia cultivata cel mai mult dintre toate. Fructele se pot consuma cand sunt crocante insa sunt foarte bune si cand, dupa recoltare, sunt lasate sa se coaca bine si devin mai moi.
Cand nu este copt, fructul este amar si astringent. Continutul de tanin scade pe masura ce fructul se coace. Denumirea de Fructul Sharon provine de la Campia Sharon din Israel si este numele sub care este comercializat acest fruct produs in Israel. Fructele produse in Israel nu au seminte, au o dulceata particulara si pot fi mancate cu tot cu coaja. 

2. Diospyros lotus (pruna-curmala)
Este specia originara din SE-ul Asiei si SE-ul Europei. Vechii greci numeau acest fruct "Fructul zeilor" sau "Bomboana naturii". Referirea la pruna si curmala s-a facut datorita gustului asemanator cu cel al acestor fructe. 

3. Diospyros virginiana (Persimmonul american) 
Este soiul cultivat in E-ul Statelor Unite. Contine mai multa vitamina C, calciu, fier si potasiu decat Persimonul japonez. Acest fruct este consumat in mod traditional sub forma unei budinci facuta cumva la abur. Uneori, lemnul pomului este folosit ca inlocuitor pentru abanos (pentru instrumente muzicale, de exemplu).

4. Diospyros digyna (Persimonul negru)
Este soiul cultivat in Mexic. Fructele au coaja verde si pulpa alba care devine neagra cand sunt coapte. 

5. Diospyros discolor (marul de catifea, mango corean)
Este soiul cultivat in Filipine si China. In China este cunoscut sub numele de shizi. Cand este copt are culoarea rosu aprins.

6. Diospyros peregrine (Persimmonul indian)
Este un pom cu crestere lenta, originar din vestul Bengalului. Fructul este verde iar cand este copt se transforma in galben. Fructele sunt destul de mici si nu au o aroma foarte speciala. Sunt cunoscute mai degraba pentru intrebuintarile lor medicale decat culinare. 

7. Diospyros texana (Persimmonul texan)
Este specia cultivata in partea centrala si de vest a Texasului si in SV-ul Oklahomei in SUA. De asemenea, acest soi mai este intalnit si in NE-ul Mexicului.
Fructele acestui soi sunt negre la exterior si au un diametru variind intre 1,5 - 2,5 cm. Se coc in August. Pulpa lor devine comestibila cand fructele au culoarea mov inchis sau neagra. Atunci se pot consuma ca atare sau in budinci sau creme. 


Sursa foto:
http://www.sfatulbatranilor.ro/threads/5363-http-isaisons-free-fr-kaki-htm/page2

Alte aspecte legate de fructul Persimmon:

Numele Persimmon a fost dat unui cal de curse apartinand printului de Wales. In perioada 1895 - 1897 acest cal a castigat numeroase curse si premii in valoare de 34,706 Lire Sterline.

Cuvantul Persimmon mai este folosit si pentru culoarea portocaliu inchis spre caramiziu, specifica acestui fruct. 

Exista o companie britanica de constructii cu numele Persimmon.

Pictura Six Persimmons a calugarului chinez Mu Qi (secolul 13) este considerata o capodopera. 
Se considera ca aceasta exemplifica progresul de la tinerete la maturitate ca un simbol al progresului de la amar la dulce. Fructele de Persimmon sunt amare si necomestibile cand sunt tinere dar, pe masura ce se maturizeaza, devin dulci si bune pentru oameni. Astfel, pe masura ce ne maturizam, depasim rigiditatea si prejudiciile si atingem compasiunea si dulceata. 

Muqi-persimmons.jpg
Pictura Six Pesimmons
Sursa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_Persimmons

49 de comentarii:

  1. Da, sunt dulci şi aromate şi merg foarte bine în salatele de fructe alături de kiwi, portocale şi alte frcte exotice. :) N-am văzut niciodată cum arată o livadă, nici măcar în poze.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu le-am incercat in salata de fructe dar sunt sigura ca merg foarte bine.
      Acu' ai vazut si livada! :-))

      Ștergere
  2. Foarte interesant.
    Cand a venit cumnata mea din Japonia mi-a zis de fructul asta care la ei se gaseste peste tot. A fost la magazin la noi si a cumparat cam cu 5 lei bucata ca sa ne dea si noua sa vedem cum e. Mi-a placut la gust, mi-a placut si forma lui.
    Multa sanatate si fericire!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In tarile asiatice este un fruct foarte popular si sunt sigura ca e mult mai accesibil ca pret decat este el in Romania.
      Si mie imi place fructul asta.
      Toate cele bune si tie, Robert!

      Ștergere
    2. Nu o costa nimic, le culege, sunt o multime.
      Mi-am adus aminte o intamplare cu echipa de fotbal a Romaniei in Africa. Au trecut pe langa o livada de portocali unde au putut culege in voie fructe sa manance si au luat si la ''pachet'':). A aparut la un momendat un cersetor si a intins mana spre ei, iar ei de bucurie i-au dat portocale. Nu au realizat pe moment ca ala era satul de asa ceva, si s-au mirat cand l-au vazut bombanind si aruncand cu ele.

      Ștergere
    3. :-)
      De apreciat, totusi, gestul lor!

      Ștergere
  3. Bună Vulpița!
    Sincer,îmi place mult acest fruct!
    La început se vindea la Kg,acum se vând la bucată!
    Un weekend excelent îți doresc draga mea!
    Pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie imi place, Elena. Nu numai ca este foarte bun la gust, dar este si foarte sanatos.
      Weekend placut si tie!

      Ștergere
  4. chiar mi-am propus sa incerc! nu am facut-o pana acum!

    RăspundețiȘtergere
  5. Seamana cu o rosie din aceea portocalie, mi-ai facut o pofta teribila!

    RăspundețiȘtergere
  6. La noi se gasesc din cele astringente si le lasam sa se coaca bine, altfel ni se strepezesc dintii. N-as schimba marul pe ele :)
    In Grecia se cheama " lotόs " ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarul este ca trebuie sa fie bine coapte pentru a putea fi consumate, altfel, nu cred ca sunt bune deloc.
      Da' stiu ca au la nume fructele astea ...!! :-)

      Ștergere
  7. Deci in Toronto e mai ieftin decat in Romania daca iei 3 bucati. Eram sigur. :)) N-am mancat niciodata asa ceva, doar am citit despre el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt foarte multi asiatici aici si trebuia sa faca cumva sa le aduca la preturi accesibile.
      Sa nu eviti sa le incerci daca vei avea ocazia, sigur o sa-ti placa!

      Ștergere
  8. Uau...cata informatie....nu stiam atatea despre el....stiam ca e bun rau , as manca pana mi s-ar face rau , desi ma limitez doar la un fruct , pentru ca este destul de scump....Nu stiam ca poate fi consumata si coaja....eu credeam ca se curata.De acum inainte am sa il consum cu totul....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poti sa mananci cate vrei, daca patesti ceva, tot cu Persimmon te dregi, numa' ca tre' sa le fierbi :-)
      Coaja o consumi sau nu in functie de cat de astringenta este. Asta depinde de soi. Eu le prefer pe cele cu forma de dovleac a caror coaja nu e astringenta aproape deloc.

      Ștergere
  9. Nu am mincat niciodata dar mi-ai trezit interesul cu acest articol complet despre aceste fructe exotice!
    Multumesc! La Multi Ani draga mea!
    Sa ai o zi minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa-mi spui cum ti s-a parut!
      La multi ani si tie, draga Melly!

      Ștergere
  10. Eu nu am mâncat niciodată acest fruct, vulpiţa, deşi am văzut în Marketurile de la noi. Am avut o reţinere să-l încerc, dar, acum că am aflat atâtea lucruri interesante despre el, aici la tine şi că are atât de multe proprietăţi benefice pentru sănătatea noastră, acum sunt tentată să-l încerc şi o să-mi cumpăr şi eu, să văd cu este.
    O duminică minunată îţi doresc, vulpiţa! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu am ezitat un timp pana m-am hatarat sa le incerc pentru ca imi inchipuiam (nu stiu de ce) ca sunt acre.
      Cand o sa iei pentru prima data, iti recomand sa iei din cele cu forma de dovleac pentru ca nu au coaja astringenta.
      Toate cele bune si tie, Stefania!

      Ștergere
  11. Parcă ar fi nişte roşii! Arată tare bine. Nu mai ţin minte dacă am mâncat aşa ceva. Într-o vreme încercam tot ce apărea nou prin supermarketuri. Cele care mi-au plăcut mult, am mai luat, altele...nu. Acum încerc să cumpăr mai mult fructe cultivate după metode tradiţionale, fără prea multe tratamente chimice. Dar îmi fac cu ochiul şi bunătăţile de pe alte meleaguri.

    Mi-a plăcut poza cu livezile pline de pomi cu fructe.
    O zi cât mai frumoasă, Vulpita! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, livezile fara frunze si pline de globuri portocalii sunt grozave! Si florile acestori pomi sunt foarte frumoase.
      Toate cele sune si tie, Alex!

      Ștergere
    2. Se poate cultiva în Romania?????

      Ștergere
    3. Ami ziceti si mie varog daca se poate cultiva si în Romania am mancat si eu dinacelea ca rosile si am gasit un sambure si vrea sa âl plantez

      Ștergere
    4. Nu stiu daca se poate cultiva, dar stiu ca ai nevoie de un curs de gramatica.

      Ștergere
  12. Le-am vazut si eu pe aici dar am ajuns la concluzi ca sunt "taran" olandez si stii de ce?
    O zicala spune ca..... "ceea ce nu cunoaste, taranul nu mananca"! Merci ca m-ai desteptat! :))
    Iti doresc o duminica faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o reactie destul de normala, cred eu, sa fi retinut in a incerca lucruri pe care nu le cunosti. Eu sunt deschisa sa incerc chestii noi insa prefer sa stiu cate ceva despre ele inainte. Fructul asa m-am hotarat sa-l incerc dupa ce am vazut cu cata pofta il consuma o colega de serviciu asiatica.
      Toate cele bune si tie, Minnie!
      Daca incerci Persimmon, sa-mi zici cum ti s-a parut! :-)

      Ștergere
  13. Le-am vazut la hypermarket... cum n-am stiut ce si cum trebuie folosit...am trecut mai departe! Ce-i drept: nu sunt fructe foarte-foarte cunoscute. Acum gratie celor citite in postul tau, cu prima ocazie, le acord o sansa!! Multumiri pentru info... si o saptamana buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici sunt mai populare pentru ca sunt multi asiatici care le consuma foarte mult. Ieri am facut si prajiturele dupa reteta pe care am gasit-o lipita pe un fruct si au iesit bune (am adaugat imagini si in postare).
      Ma bucur daca informatiile publicate de mine iti sunt de folos!
      Toate cele bune si tie!

      Ștergere
  14. Apreciez enorm informaţiile şi sper să pot să pun în practică ideea de a vedea despre ce e vorba! recunosc că sunt amatoare şi încerc din aproape în aproape să văd despre ce este vorba... De exemplu: nu e glumă, dar anul acesta la piaţă am găsit ff greu dovleac din cel cu coaja albă, bun pentru copt, şi asta pentru că este preferat soiul portocaliu care... prinde mai bine la plăcinte!! aşa că dacă tot apar fructe şi legume, soiuri noi... înseamnă că e doar o chestie de timp... trebuie să facem efortul să vedem ce-i şi cu aceste importuri...
    Asemenea - toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  15. Ma surprinde cate lucruri ai putut spune despre un simplu fruct, un adevarat documentar!!! Esti tare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi place fructul asta si am fost curioasa sa aflu cat mai multe lucruri despre el, asa s-a nascut "tratatul de persimmonologie". Wiki e de baza! :-)

      Ștergere
  16. Da, e bun la gust .Cel putin cel de forma ghindei pe care il am eu in gradina :), in Bucuresti. Am plantat in 2010 doi puieti adusi din Bulgaria iar la inceputul iernii in 2013 am remarcat fructele de forma si marimea ghindei. Sper sa lege fructe mai bine anul acesta.

    RăspundețiȘtergere
  17. Cresc si la noi. Eu am in Bucuresti soiul cu fructul de forma ghindei, plantat din puieti adusi din Bulgaria. In iarna trecuta am obervat fructele si..sunt foarte bune,chiar si in primul an.

    RăspundețiȘtergere
  18. Azi am luat de la Auchan, cu 1.29 lei / bucata, la promotie. Am luat de curiozitate doua bucati. Dupa ce am mancat unul.....imi pare rau ca nu am mai luat cateva, excelente la gust.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-a placut, si mie imi place foarte mult! Pretul mi se pare destul de bun, mai profita de ofertta asta cat mai este valabila!
      Numai bine!

      Ștergere
  19. In ce perioada a anului il putem gasi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am inteles ca se coace toamna tarziu insa perioada lor de coacere cred ca depinde si de aria geografica in care este cultivat. La Totonto se gaseste tot timpul anului.

      Ștergere
  20. Gustul imi aduce a dovleac , mai dulce si mai bun un pic

    RăspundețiȘtergere
  21. Excelent si bine documentat articol,de mare ajutor.

    RăspundețiȘtergere
  22. Excelent si bine documentat articol,de mare ajutor.

    RăspundețiȘtergere
  23. Excelent articol si de mare folos .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

      Ștergere
  24. La Timisoara s-a aclimatizat perfect,este al doilea an de productie.Pomul l-am cumparat din Germania.

    RăspundețiȘtergere
  25. Everything is very open with a precise explanation of the issues.
    It was really informative. Your website is very useful.
    Many thanks for sharing!

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: