joi, 22 martie 2012

Grecia, Peninsula Halkidiki, Parcul tematic Aristotel din localitatea Stagira

Stagira este un mic sat de munte (nu are mai mult de 300 de locuitori), situat in partea de N a Greciei, mai exact in NE-ul Peninsulei Halkidiki, la aproximativ 80-90 Km de Salonic, pe tarmul Marii Egee (cel mai apropiat sat find satul Olympias).
Aceasta mica localitate atrage atentia prin faptul ca se afla pe locurile in care a existat orasul antic Stagira, locul de nastere al filosofului si omului de stiinta Aristotel.

Localitatea Stagira vazuta din parcul tematic Aristotel:
Sunt doua obiective turistice care atrag turistii in acest loc:
     1. Ruinele cetatii antice Stagira (locul de nastere al lui Aristotel);
     2.  Parcul tematic Aristotel, inspirat din scrierile acestuia despre fizica in lucrarea numita Physica.

Se poate ajunge destul de usor din orice punct al peninsulei Halkidiki sau al vreunuia dintre cele trei brate ale acesei peninsule (Kassandra, Sithonia, Athos).
Daca aveti o harta turistica (grecii au grija sa fie acccesibile turistilor la receptiile hotelurilor si in locurile des frecventate de acestia), nu veti avea o problema sa ajungeti la Stagira. Drumurile in peninsula sunt bune (chiar daca relieful este predominant muntos) si destul de bine marcate.
Noua ne-a fost recomandata aceasta destinatie de catre personalul hotelului unde eram cazati, in Ouranopolis, undeva la granita cu Muntele Athos (Republica Monahala Autonoma Muntele Athos).

La inceptutul lunii mai cand am viziat noi Stagira, totul in peninsula era inverzit si inflorit iar drumul pana acolo a fost realmente o placere. Drumul serpuieste printre muntii acoperiti de paduri de pin (si alti arbusti si boscheti pe care noi i-am prins infloriti), oferind, totodata posibilitatea admirarii tarmului Marii Egee de la diferite altitudini (in functie de cum urca sau coboara drumul). Privelistile sunt superbe.
 


 
Vremea nu prea a tinut cu noi, a plouat si a fost mai frig decat ne asteptam pentru 1 mai in Grecia. Asa ca ne-am imbracat cu toate hainele mai groase pe care le aveam la noi, chiar daca nu prea se potriveau intre ele, si am plecat in excursie (ca doar nu era sa stam in hotel de frica unei ploi).

Noi am vizitat mai intai Parcul tematic Aristotel si apoi ruinele Cetatii antice Stagira, asa incat, o sa povestesc acum despre parcul tematic, urmand sa pregatesc ulterior un material si despre ruinele cetatii antice Stagira.

Parcul Aristotel, se afla pe o culme de deal, in micul sat cu case dragute, tipic grecesti.
 
Stagira pe timpul noptii (asa cum am vazut-o noi in noaptea in care am ajuns in Grecia):

Grecii au avut grija si au asigurat o parcare destul de mare la intrarea in parc, asa ca, daca veti merge cu masina, ar trebui sa nu aveti o problema din punctul acesta de vedere.
Daca imi amintesc bine, taxa pentru intrarea in parc era de 1 Euro. Noi am intrat fara taxa pentru ca, probabil din cauza ploii si a lipsei de turisti, s-a considerat ca nu merita sa mai fie deschida casa de bilete.

In centrul parcului troneaza statuia lui Aristotel, inconjurata de aplicatiille interesante care au fost inspirate din scrierile acestuia despre fizica:
- Discurile optice: pot fi puse in miscare de catre turisti; daca sunt privite in timp ce se invartesc, au efect hipnotizant:
 

 

 
- Prisma: prin aceasta se pot observa culorile spectrului solar:
 

 
- Pendulul,
- Sferele cu inertie,
- Turbina cu apa: iti poti crea o mica tornada intr-un cilidru, actionand o manivela,
- Lentila: amplifica lumina solara pana in punctul in care se poate obtine flacara (se poate aprinde o hartie sau o aschie de lemn, foarte subtire),
 

 
- Telescoapele: dau posibilitatea admirarii peisajelor superbe din imprejurimi (Golful Yerisos, Muntele Athos, tarmul Marii Egee). Aici, un telescop in prim plan si o imagine de ansamblu a parcului tematic:
 
- Reflectoarele parabolice: doua discuri din piatra, asezate la 50 m unul de celalat si care asigura propagarea sunetului intr-un mod interesant (daca soptesti ceva in centrul unuia dintre ele, sunetul poate fi auzit in centrul celuilalt). Am incercat si a mers:
 

 

 

 
- Ceasul solar:
 

 
- Compasul:
 

 
- Pentaphonul: cinci bare de metal, cu lungimi diferite, care, daca sunt lovite, scot sunete diferite in functie de lungimea lor. Cred ca este stramosul xilofonului:
 
Parcul tematic Aristotel, imagine de ansamblu:



 

 
Fantana de langa intrarea in parc:
 

 

 

 

 
... o terasa draguta, in vecinatatea parcului: 

Si pentru ca am vorbit la inceput despre cat de frumos a fost drumul spre localitatea Stagira, mai adaug aici cateva imagini:









Bradutii astia pareau impodobiti deja pentru Craciun:


 

 







 












11 comentarii:

  1. Multumesc! O zi minunata iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Dragut, interesant, n-am mai citit despre asa ceva în vreun alt articol despre Halkidiki. In ce perioada era, cu atâta ploaie în Grecia?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Era chiar de 1 mai. Locatia este mai accesibila turistilor care sunt cazati pe unul dintre bratele Kassandra sau Sithonia ale peninslei Halkidiki si cred ca si celor care viziteaza zona Salonicului.
      Urmatoarea postare va fi despre ruinele cetatii antice Stagira, situata la 4-5 km de parcul tematic Aristotel.
      Toate cele bune!

      Ștergere
  3. Eu nu am mai fost prin zona asta de ani de zile. Prima data am fost aici cu ai mei in 1998-99. Tare fain a fost, dar din pacate eram micuta si acum nu imi mai aduc aminte atat de multe lucruri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E frumoasa zona, cred ca merita sa fie revizitata, asa ca, nu ezita, daca ai ocazia! :-) Eu am fost in Halkidiki atat in mai cat si in iulie-august si pot sa spun ca peisajele sunt total diferite in toiul verii fata de inceputul primaverii, oricum sunt foarte frumoase!
      Numai bine, Dia!

      Ștergere
  4. Mai putin si vor inflorii pomii de Cercis. In fiecare zi imi propun, sa pozez bobocii roz ... La Stagira n-am fost si nici pe-aproape. Asa ca, vad parcul prima oara la tine. Merci !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vazut ca tu stai in parte vestica a Greciei. Eu nu am fost acolo in vest dar mi-ar placea pentru ca am vazut peisaje de vis. Ma bucur daca ti s-a parut interesant parcul!
      Deci "Cercis" sunt arbustii aceia cu flori roz!
      Toate cele bune!

      Ștergere
  5. totul este atat de verde,de viu...
    cu toata ploaia peisajele sunt frumoase...bradutii mi-au placut teribil de mult :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In ciuda ploii, excursia noastra la Stagira a fost foarte frumoasa, ne amintim cu drag de ea!
      Primavara in Grecia a fost o surpriza placuta, verdele acela m-a cucerit si pe mine!
      Toate cele bune, Pandhora!

      Ștergere

Condica de sugestii si reclamatii: