marți, 14 februarie 2012

Montreal, Biserica Catolica Sfantul Apostol Petru (Eglise Catholique Saint Pierre-Apotre, Church of St. Peter the Apostle)

Lista tuturor postarilor despre Montreal, o gasiti aici:
http://vulpitacalatoare.blogspot.ro/p/montreal.html

In postarea despre Cartierul Gay (Gay Village) am amintit despre o biserica foarte frumoasa pe care am vazut-o in acel cartier. Este vorba despre Biserica Catolica Sfantul Petru (Eglise Catholique Saint Pierre-Apotre).


I-am remarcat superbul turn din mai multe puncte din oras. Are 71,6 m si poate fi vazut de la distanta.
Nu stiam ce biserica este acolo insa banuiam ca trebuie sa fie una foarte frumoasa daca are un asemenea turn si imi doream sa o vizitez.
Am avut sa constat ca este vorba despre Biserica Sfantul Apostol Petru si ca se afla in inima cartierului “Gay Village”. Desigur, biserica este acolo cu mult inainte de nasterea acestui cartier al minoritatilor sexuale.
          
Dupa ce i-am dat tarcoale si am i-am fotografiat exteriorul din cat mai multe unghiuri pana am fost cat de cat multumita (din cauza turnului foarte inalt nu reuseam sa o prind in intregime intr-o poza), am ajuns, in sfarsit, in fata usii de la intrarea in biserica.            



Am pasit in interior si, pe langa faptul ca am fost profound impresionata de frumusetea interiorului bisericii, m-a surprins (aproape ca m-a speriat un pic) faptul ca panglici imense, colorate in toate culorile curcubeului (simbolul minoritatilor sexuale), erau atarnate din centrul tavanului bisericii spre partile ei laterale.

Eram constienta ca ma aflam in cartierul gay insa nu intelgeam cum este posibil ca simbolul ce-i reprezinta pe acestia sa fie atat de evident etalat intr-o biserica, atata vreme cat Vaticanul respinge in mod oficial homosexualitatea. Am avut cateva momente senzatia ca e ceva necurat cu acea biserica.

Curand, insa, linistea si frumusetea bisericii au fost de natura sa-mi alunge aceste ganduri.

Biserica este una dintre cele mai vechi din Montreal si este prima lucrare a arhitectului originar din Quebec, Victor Bourgeau, acelasi care a proiectat si minunatul interior al bazilicii Notre Dame precum si planurile bazilicii-catedrala Marie-Reine du Monde, ambele din Montreal.

Ca lucrare arhitectonica, aceasta biserica catolica este o capodopera a stilului neo-gotic, principalele sale elemente fiind copiate si la alte biserici din tot Quebecul.

Arhitectul Victor Bourgeau a avut ca sursa de inspiratie pentru aceasta biserica, Biserica Sfanta Treime (Holy Trinity Church) din Brooklyn.

Biserica Sfantul Apostol Petru din Montreal a fost construita intre anii 1851 si 1853.

Din 22 iulie 1996, o flacara arde in permanenta in singura capela din lume dedicata victimelor SIDA: Capela Sperantei (La Chapelle de l’Espoir), indiferent de orientarea religioasa a victimelor.

Infiintarea acestei capele a fost justificata de numarul mare de persoane afectate de virusul HIV care vin si se roaga in aceasta biserica precum si de faptul ca biserica a vrut sa nu ramana insensibila la problemele grave cu care se confrunta membrii parohiei.

Dupa infiintarea acestei capele, din ce in ce mai multe persoane din intreaga lume au trecut pragul acestei biserici.

Dupa ce am vizitat aceasta biserica, nu am putut sa nu ma gandesc la misiunea grea cu care s-au confruntat preotii acesteia dupa infiintarea comunitatii gay in imediata sa apropiere: in fapt, si acestia sunt fiii lui Dumnezeu iar aici pe pamant nimeni nu are voie sa judece gravitatea pacatelor lor si cu atat mai putin sa le interzica sa intre sis a se roage in biserica …

Mi-au mai atras atentia in aceasta biserica vitraliile, sculpturile (in special altarul principal), picturile pe panza reprezentand Drumul Crucii, orga (cea mai frumoasa orga in stil romantic din Quebec), amvonul.




Am citit ca cele 13 clopote ale bisericii au fost aduse din Franta si au scapat in mod miraculous in urma rasturnarii navei pe care erau incarcate. Desi la vremea cand a fost construita biserica, carilonul alcatuit din aceste clopote era apreciat in mod deosebit (se interpretau concerte compuse special pentru ansambluri de clopote iar colinde se interpretau intotdeauna in apropierea Craciunului), astazi doar 9 din cele 13 clopote mai functioneaza.




            



  

  

  
Aici, alaturi de caldirea Radio Canada:

            

            

            

            


Sfarsit de august, primele semne ale toamnei:









          




Altarul principal:


            

            





Capela Sperantei:


            
   
            



            



            







  
Amvonul:




            

            



            



            

               

            



            

            

            

Orga:



            

            

            





            

            

  




  

  

  

            



            

            

7 comentarii:

  1. Minunate vitralii. O biserica foarte frumoasa cu o poveste aparte ... Daca vreodata voi ajunge in Canada, neaparat o sa vizitez coasta vestica. Of, daca n-ar fi asa de departe ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu n-am vizitat decat Montrealul insa am inteles ca toata Canada este superba.
      Am foarte multe "amintiri" din Montreal, mai urmeaza!
      Toate cele bune, Dani!

      Ștergere
  2. impresionant ! uimitoare vitraliile !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-au placut, Coco!
      Multumesc pentru vizita, toate cele bune!

      Ștergere
  3. You ought to be a part of a contest for one of the finest
    blogs online. I will highly recommend this blog!

    RăspundețiȘtergere
  4. Wonderful article! We will be linking to this great post on our
    site. Keep up the good writing.

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: