duminică, 16 septembrie 2012

Zakynthos: Fabrica de ulei de masline ARISTEON din Lithakia (Zakynthos: ARISTEON Olive Mill from Lithakia)




Lithakia este o mica localitate in partea de sud a insulei Zakynthos. Fabrica de ulei de masline ARISTEON este o afacere de familie care dateaza inca din 1850. 

Pe atunci, presa de ulei functiona cu ajutorul fortei animalelor de la ferma. Aceasta a fost inlocuita cu o presa de metal si, ulterior, cu una hidraulica.





Presele cele vechi au fost pastrate si pot fi vazute de turisti in micul muzeu amenajat in incinta fabricii.




In prezent, proprietarii se mandresc cu utilaje de ultima generatie si cu procedee moderne de extragere a uleiului de masline si de ambalare. Se folosesc doar masline recoltate de pe insla Zakynthos.

Si actuala instalatie de producere a uleiului de masline poate fi vizitata, turistii fiind insotiti de un ghid din partea fabricii (cel care ne-a insotit pe noi a fost foarte amabil), care le explica acestora, pas cu pas, procesul de obtinere a uleiului.






Se pot degusta diverse soiuri de masline si sortimente de ulei produs de fabrica Aristeon: ulei simplu, ulei cu aroma de lamaie, de usturoi sau cu alte arome. Pentru asta, sunt pregatite bucatele de paine de casa.




Din incinta fabricii se pot cumpara sortimentele de ulei produs aici precum si masline recoltate de pe insula. Preturile nu sunt cele mai bune insa cutiile in care este ambalat uleiul sunt foarte frumoase, au o imagine cu plaja Navagio si pot reprezenta, astfel, un cadou frumos pentru cei de acasa.








Vizitarea fabricii este gratuita, proprietarii obtinandu-si, probabil, profitul din vanzarea catre turisti a produselor.


Imagini din pliantul de promovare turistica a fabricii:



29 de comentarii:

  1. Frumos reportaj. Deosebit uleiul de masline, nu stiu cum am putut trai atatia ani fara:)
    Mi-ar place sa lucrez intr-o asa fabrica. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, uleiul de masline chiar este bun, insa, cred ca in ultima vreme sunt nesocotite pe nedrept calitatile celui de floarea soarelui.
      Ma bucur ca apreciezi articolul, multumesc!

      Ștergere
  2. As vizita-o si eu cu toata inima :))...mai ales daca zici ca este cu decustare si vanzare. Ador maslinele!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. degustare...scuza-ma, am scris gresit.

      Ștergere
    2. Masline si ulei de masline gasesti peste tot in Grecia. Ce era interesant la fabrica asta, era ca-ti aratau, pas cu pas, cum se face uleiul (desi doar teoretic, practic, probabil doar in perioadele de recoltare a maslinelor, daca coincideau cat de cat cu perioadele in care erau turisti in vacanta).

      Ștergere
  3. Taaaare mi-ar place sa vizitez si eu o astfel de fabrica! Ba mai mult , de s-ar organiza si cules de masline pentru turisti , as participa cu placere :))
    Cat despre magazinul de degustare si vanzare....mi-as dori sa am bani sa imi pot permite din fiecare produs cate un exemplar!
    Faina excursie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca iti plac maslinele si uleiul de masline, e interesant de mers, desi, am mai scris, masline si ulei de masline se gasesc peste tot in Grecia si, inca, la preturi mult mai bune decat la fabrica asta. Aici parea mai interesant pentru ca totul era gandit ca sa atraga turistii.

      Ștergere
    2. Anul trecut, in 2017, am avut si noi ocazia sa vizitam superba insula Zakynthos, si am trecut si pe la fabrica Aristeon. Ce sa zic, minunat, degustare de ulei simplu, cu aroma de lamaie, cu aroma de portocale, de toate felurile, foarte bune. Am cumparat atunci cate o sticulta din fiecare sortiment, dar ochii mei fiind (cam aproape pe tot timpul sederii noastre de pe insula) in cautare de produse cosmetice bio din ulei de masline, tot aici am gasit sampon, crema de maini, gel de dus si lotiune de corp la un pret cat de cat decent, fata de ce se gaseau in magazinele de suveniruri (poate nu la fel de bune). Am zis, hai sa -mi iau macar doua sticlute de sampon si o crema de fata si maini ( o sticulta de sampon de 250ml era cam la 10 euro ? daca imi amintesc bine) , sa fiu eu linistita ca macar am incercat ceva bio de aici (eu fiind obsedata de sampoane si masti de par bio, deoarece am parul cret, destul de fragil, uscat, traiesc cu spuma de par sub perna, deci macar atata bucurie si naturalete sa ii ofer parului meu, un sampon si o masca de par cat de cat bio).
      Bun, am ajuns acasa, am inceput sa utilizez samponul Olivelea (asa se numeste), si cu cea mai mare sinceritate va zic ca e unul dintre cele mai bune sampoane bio folosite la viata mea (si am incercat cateva). Nu-mi incarca parul deloc, dar nici nu mi-l usuca, cum o faceau altele. nu incurca parul, chiar si fara masca de par mi-l descurc usor. Cu toate ca este super, eu am mai adaugat cateva uleiuri in sampon ( pentru ca de multe ori uit sa imi fac o masca inainte sa mi-l spal) , uleiuri cumparate , are se gasesc in oricare farmacie bio: de menta, musetel, de sambure de struguri, aloe vera, vitamina A si E, ulei de arbore de ceai, ulei de argan. Toate astea doar pt un plus de hranire ( pentru obsesia mea de a avea un par cat de cat sanatos si sa nu raman cheala in urmatorii 5 ani :)) ) . Oricum, ofer un maaaaaaare + pentru sampon ! Pacat ca nu au si masca de par. Crema de maini eu am folosi-o ca si crema de fata, si merge si asa, hidrateaza super bine, si este extrem de buna pentru arsurile provocate de soare ( arsura de pe spatele iubitului meu, s-a ameliorat f mult cu crema asta! ) . De uleiul de masline nu spun decat ca e fooarte bun, si isi merita banii pe deplin!
      Am scris cam multe, dar voiam doar sa va impartasesc experienta mea cu Aristeon, n-am nici un profit/procent din reclama asta :))).
      Am ramas atat de dependenta de aceste produse, cat si de uleiurile de masline de la ei, incat am incercat sa gasesc online ceva site de unde pot comanda produsele lor, ca, deh, n-ai cum merge in zakynthos la fiecare 3-4 luni..:)) si am gasit urmatorul site : http://www.olivashop.ro/ . Am comandat de vreo 3-4 ori pana acum de aici, sunt chiar produse originale din Grecia. Par un pic mai scumpe produsele fata de alte magazine de la noi din RO, dar merita fiecare banut! Produsele ajung in 2-3 zile, niciodata n-am primit colet deteriorat de la ei. Deci si in concluzie, recomand cu drag si cu incredere produsele Aristeon (Olivelea) si siteul http://www.olivashop.ro/ !

      Ștergere
  4. Impresionat cu ce utilaje se fabrica uleiului de masline in trecut si este uimitor progresul care s-a facut in industria fabricarii lui. Tare mult mi-ar placea si mie, vulpita draga, sa vizitez o astfel de fabrica. Iti multumesc mult pentru vizita virtuala pe care ne-ai oferit-o.
    O duminica minunata iti doresc, cu mult drag! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ti-a placut vizita virtuala! Toate cele bune si tie, draga Stefania! :-)

      Ștergere
  5. Am încercat sa vad daca ai scos codul! Deci daca vezi mesajul e ok!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, se pare ca nu mai exista codul. Eu nu stiu de cand era activ, cand mi-am facut blogul, stiu ca am optat sa nu am un astfel de cod. Anyway ...
      Toate cele bune, draga Minnie si multumesc pentru vizite!

      Ștergere
  6. Totdeauna am fost curios si interesat sa vad astfel de locuri, care au în spate traditia, chiar daca în prezent apeleaza la tehnica moderna. Nu am vizitat înca o astfel de fabrica legata de masline, dar imaginile si impresiile de mai sus reprezinta un bun substituent momentan. Ce pot sa spun este ca aceasta tehnica - vizita gratis si profit din vânzari - (pentru ca nu te lasa inima sa nu cumperi macar un mic suvenir în astfel de locuri si în astfel de momente) am întâlnit-o si în alte locuri, ultima data în aceasta vara, de exemplu la un muzeu dedicat bauturii grappa în nordul Italiei. Ce as dori sa intreb este daca exista vreun miros specific puternic la o fabrica de masline, cum spuneau unii turisti despre un obiectiv similar în Thassos?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aici nu era niciun miros spcific. Cand am vizitat noi fabrica, utilajele erau inchise, nefiind sezonul culesului maslinelor si neavand ce sa proceseze. Poate ca un astfel de miros exista in perioada in care utilajele functioneaza si sunt stocuri de masline peste tot, in diverse faze de procesare.
      Toate cele bune si multumesc pentru vizite (chiar daca nu mai am suficient timp sa las si comentarii, continui sa citesc blogurile preferate, printre care si pe al dvs)!

      Ștergere
  7. Buna ziua,

    Va contactez in legatura cu eventualitatea publicarii de advertoriale pe site-ul / blogul dvs. In cazul in care politica dvs. permite acest lucru, v-as ruga sa imi trimiteti o oferta de pret in acest sens.

    RăspundețiȘtergere
  8. Si eu credeam ca macar aici, unde este produs, sa poti cumpara mai ieftin uleiul de masline. Se pare ca nu e chiar asa. Oricum, daca as merge si eu prin zona, cred ca m-ar tenta sa vizitez si eu o asemenea fabrica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu este o problema ca la fabrica aceea uleiul era un pic mai scump, pentru provizii mai mari pentru acasa, se gasesc mai peste tot in Grecia locuri de unde se poate lua ulei de calitate la preturi foarte bune (in general, la supermarket; noi am gasit si in Thassos si in Zakynthos).
      Fabrica este, oricum, interesant de vizitat, mai ales daca ai noroc sa nimeresti in sezonul de recoltare a maslinelor si sa mearga si instalatiile.

      Ștergere
  9. Sfatul meu dacă ajungeţi la fabrica aceasta este să nu vă aruncaţi să cumpăraţi măsline şi ulei de măsline. În Bulgarea "la bomboane" sunt mult mai bune preţurile iar produsele sunt aceleaşi! Aici merita să poposeşti doar pentru a vedea utilajele şi modul de procesare.:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, draga Cora! Si eu am vrut sa scot asta in evidenta mai ales prin raspunsurile la comentarii.
      Cand ai fost tu, utilajele functionau sau tot oprite le-ai prins?

      Ștergere
    2. Nu funcţionau!:))
      Spune-mi te rog, cum ai scos codul la comentarii? Să-l scot şi eu să nu-mi mai chinui vizitatorii :))

      Ștergere
    3. Eu am scos codul astfel:
      Design - Setari - Postari si comentarii - Afisati verificarea pe baza de cuvinte? (ai 2 optiuni: Da/Nu).
      Ti-am scris foarte schematic, daca mai ai nevoie de informatii, sa-mi spui! Sa-mi spui oricum, ce-ai facut! :-)

      Ștergere
    4. Gata! L-as scos! Ce simplu a fost :))
      Mulţumesc mult pentru ajutor! Am avut "reclamaţii" din cauza acestui cod!:))

      Ștergere

    5. Cu mare placere!
      Si eu am avut "lacramatii" pentru ca la un moment dat era activ si la mine desi eu stiam ca optasem sa nu apara. :-) Anyway ... Bine ca ai scapat de el!

      Ștergere
    6. Da, mai ceva de lucru la el. Acum mă "lupt" cu pozele. Am şters o grămadă care îmi apar de două sau trei ori, şi îmi ocupă spaţiu inutil!

      Ștergere
  10. Foarte bun articolul...am vizitat si eu fabrica in septembrie 2011, am cumparat acest ulei de masline care mi- a placut enorm ,la fabrica 5 litri a costat 20 euro,la magazinele din statiune 30 de euro... Ma bucur ca ai gasit ulei bun la bulgari,tot de acolo am mai luat alti 5 litri de ulei,scria produs in Creta,dar a fost o mare dezamagire ..avea gust si miros de rancet,plus o culoare diferita de oricare alt ulei de masline am intalnit la viata mea.. Sa fim sanatosi !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca apreciezi articolul meu! Te mai astept pe paginile acestui blog!
      Sa fim sanatosi! :-)

      Ștergere
  11. Uleiul de masline este produsul cu cea mai mare rata de contrafacere din lume, sens in care recomand cumpararea de la aceasta fabrica, cu 20 de euro bidonul de 5 l, mai cu seama ca este cel mai gustos ulei pe care l-am avut vreodata!!!

    RăspundețiȘtergere
  12. am luat si eu in 2013, exceptional...nasol ca nu am sa iau asa ceva din tara!

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: