duminică, 22 aprilie 2012

Wurzburg: Domul Sfantul Kilian (Catedrala din Wurzburg / Wurzburger Dom)


Este una dintre multele biserici care au adus orasului renumele de “Orasul cu 100 de biserici”.
Este cunoscuta sub mai multe nume: Catedrala din Wurzburg, Domul din Wurzburg (Wurzburger Dom), Domul Sfantul Kilian si reprezinta o lucrare importanta a arhitecturii germane din secolele 11 si 12 (perioada Dinastiei Saliana, cunoscuta ci sub numele de Dinastia Francona).

Este o catedrala romano catolica, dedicata Sfantului Kilian. De asemenea, este sediul Episcopului de Wurzburg. 
Dupa marime (are o lungime totala de 105 metri), este a patra biserica din Germania  construita in stil romanic.

Catedrala din Wurzburg vazuta de sus, de la Fortareata Marienberg:


Privita de sus, Catedrala are o forma perfecta de cruce. In capatul de nord al transeptului, se observa capela Schonborn: 

Cladirea actuala, construita in 1040 este a treia biserica ridicata in aceasta locatie. Primele doua (datand din anul 787, respectiv din anul 855) au fost distruse de foc.
Turnurile din partea de Est (in imaginea de mai sus, cele din spate) au fost construite in 1237.
Exteriorul actual dateaza din 1897.

Interiorul a fost bogat ornamentat cu stucaturi baroce, in perioada 1701 – 1704, de catre P. Magno.

Bombardarea Wurzburgului, in 16 martie 1945, soldata cu un incendiu puternic la biserica, a dus la prabusirea unei parti importante a acesteia, in iarna lui 1946. Dupa aceasta grava avariere, reconstructia s-a incheiat in 1967 cand biserica a fost si sfintita. In ciuda distrugerilor cauzate de bombardament, unele stucaturi baroce inca se pastreaza intacte.
Biserica adaposteste multe si valoroase lucrari de arta:
I. Printre impresionantele placi funerare ale episcopilor ce-si dorm somnul de veci in cripta catedralei, se remarca monumentul funerar al lui Rudolf von Scherenberg (mort in 1495) si cel al lui Lorenz von Bibra (mort in 1519). Ambele sunt operele sculptorului Tilman Riemenschneider, originar din Wurzburg, cel care a sculptat si altarul din Biserica Sfantul Iacob din Rothenburg ob der tauber (despre care am scis aici).
Monumentul funerar al lui Rudolf von Scherenberg:
Monumentul funerar al lui Lorenz von Bibra:
II. Capela Schonborn, lucrarea inginerului si arhitectului Balthasar Neuman (despre care o sa mai auzim in Wurzburg). Frescele sunt realizate de R. By8.
A fost alipita la capatul de nord al transeptului bisericii (naosul acela transversal), pentru a fi locul de inmormantare al Printului Episcop al Casei de Schonborn.
Capela Schonborn vazuta din exterior:
...si ... din interior:

III. In partea de sud, Cripta cu vitralii realizate de artistul modern Georg Meistermann (vitraliile astea cred ca le-am ratat ca eram singura si mi se cam facuse frica in cripta).

Orga principala a bisericii a fost construita in 1969 de constructorul de orgi Klais. Mai exista o orga pentru cor si una urma sa se inaugureze in 2010 (probabil ca acum este si aceasta in functiune).
Catedrala are 20 de clopote care cantaresc impreuna 26 de tone.

Clopotul LOBDEBURG, construit in 1257 de cel mai renumit constructor de clopote din Wurzburg, din acea vreme (Cunradus Citewar), este singurul care a supravietuit bombardamentului din 16 martie 1945, pentru ca fusese dat jos si depozitat in cripta.

In prezent, acesta se afla in turnul de SE si bate in fiecare vineri la ora 3 p.m. ca sa aminteasca ora mortii lui Iisus Hristos.
Turnul de SE este cel din stanga:
In anul 2006 s-a incheiat o noua renovare a bisericii.
Catedrala din Wurzburg (Domul Sfantul Kilian) vazuta de pe Podul Alten Mainbrucke (Podul cel vechi de pe raul Main):




... si din ce in ce mai aproape:


Catedrala din Wurzburg vazuta de sus, de la Fortareata Marienberg:


Catedrala din Wurzburg vazuta din Est si Nord:





           

           

           


Turnurile Catedralei din Wurzburg, vazute din balconul hotelului Amberger:
... si prin poarta de langa Palatul Residenz:

Interiorul:















Amvonul:














Altarul Pieta, datand din 1966. Sursa acestei imagini, aici (restul, sunt ale mele):


  

Aripile transeptului:









Cripta (aici m-a cam luat cu frica .... si cu frig):






Capela Schonborn (la exterior se poate observa cum este alipita de catedrala):

Interiorul Capelei Schonborn (aici am avut noroc ca am intrat, eram singurul turist din catedrala si i s-a facut mila de mine omului cu cheia de la capela, mi-a deschis si m-a lasat sa fac si poze).       :-)




Alte capele ale catedralei:





Langa Catedrala se afla acest muzeu pe care nu l-am vizitat:
Privelistea de pe treptele Catedralei din Wurzburg (cladirea cu turn este Primaria):


4 comentarii:

  1. Catedralele catolice mi se par impresionante si pe din afara si pe dinauntru. Sculpturile, ornamentele, vitraliile, statuile...tot. Sunt adevarate muzee. Si nu numai catedralele dar si bisericile, capelele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, Larisa! Mie imi plac bisericile in general, nu numai cele catolice, si cele ortodoxe sunt adevarate bijuterii arhitecturale!
      Ma uimeste nesfarsita diversitate a modelelor arhitecturale si artistice. De fiecare data cand ma gandesc ca am vazut atatea biserici incat n-ar mai putea fi ceva care sa ma surprinda, intru in cate o biserica in care, imediat ce am facut primii pasi in interior, mi se taie respiratie de admiratie. Cel mai recent am trait asta in bisericile din Montreal, vara trecuta (despre unele am scis deja pe blog, mai am inca destule despre care sa povestesc).
      Toate cele bune, Larisa!

      Ștergere
  2. si eu am fost la dom si am ramas deadreptul impresiomata de tot ce am vazut acolo am fost de craciun si era o frumusete rara.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eram sigura ca nu sunt singura careia i-a placut aceasta biserica! De Craciun tre' sa fie, intr-adevar, foarte frumos!
      Multumesc ca-mi vizitezi blogul, te mai astept si pe alte pagini!

      Ștergere

Condica de sugestii si reclamatii: