joi, 8 decembrie 2016

Vacanta la Roma: povestea, impresii

Desi imi doream sa postez si anul acesta un articol despre parada de 1 Decembrie de la Bucuresti, mai ales ca aceasta a revenit la locatia sa traditionala de la Arcul de Triumf, din pacate nu am putut sa ajung la parada, absenta mea fiind cauzata de o frumoase vacanta la Roma. Asa ca, lipsa articolului despre parada de 1 Decembrie va fi compensata prin acest articol despre experienta din capitala Italiei.
Articolele despre paradele de 1 Decembrie din 2014 si 2015 le puteti vedea accesand link-urile urmatoare:

Se spune ca "toate drumurile duc la Roma" insa, intrucat ale noastre nu se prea simteau sa duca intr-acolo, am hotarat sa nu mai asteptam dupa proverbe si zicatori si am pus mana si ne-am  programat o vacanta in "orasul etern".

Rezervarea pentru hotel am facut-o in 16 octombrie 2016 pe Booking.com. 5 nopti si mic dejun la Hotel Sonya, in centrul Romei, langa Gara Termini, au costat 308,20 Euro la care s-au adaugat 40 de Euro taxa de oras (4 Euro/noapte/persoana) pe care i-am platit la hotel.
Am ales perioada 27.11 - 02.12. 2016 in ideea de a prinde si zilele libere de Sf. Andrei si 1 Decembrie.
Zborul l-am rezervat tot in 16 octombrie prin Vola.ro. Cu Ryanair ne-a costat 790,45 lei, aproximativ 310 Euro, pentru 2 persoane, dus-intors.
Am mentionat de la inceput aceste informatii practice pentru ca stiu ca multe persoane cauta postarile despre calatorii pentru astfel de date.

In articolul de fata, o sa gasiti informatii si multe poze, privind:
- Zborul din Bucuresti la Roma cu compania low-cost Ryanair,
- Cum se ajunge de la Aeroportul Ciampino din sudul Romei, in centrul Romei, langa Gara Termini,
- cazarea la Roma: Hotelul Sonya,
- transportul in comun la Roma,
- turul orasului cu autocarul turistic,
- vizitarea Vaticanului: Muzeele Vaticane (Laocoon, Capela Sixtina ), Bazilica Sfantul Petru (Pieta, mormantul Sfantului Petru, catacombele cu mormintele papilor, muzeul tezaurului, privelistea de la inaltimea cupolei),
- Castelul Sant Angelo,
          - Piata si Fantana di Trevi, Biserica Santi Vincenzo e Anastasio,
          - Piata Navona, Biserica Sant Agnese in Agone, Fantana celor 4 fluvii,
          - Piata del Popolo,
          - Piata Spania cu treptele spaniole, recent renovate, Biserica Trinita dei Monti,
          - Piata Venetia cu Monumentul Victor Emanuel, Palatul Venetia si Palatul Asigurarilor Generale, o replica din 1910 a Palatului Venetia,
          - Piata Matei, Fantana cu Testoase,
          - Piata Minerva cu Biserica Santa Maria Sopra Minerva si Obeliscul cu elefant,
          - Piata Barberini cu Fantana Triton a lui Bernini,
          - Piata Campo dei Fiori, statuia lui Giordano Bruno,
          - Biserica Santa Maria in Cosmedin unde se afla celebra Bocca della Verita,
          - Biserica Gesu e Maria  (Chiesa di Gesu e Maria) pe Via del Corso,
          - Biserica San Luigi dei Francesi, cu picturi de Caravaggio,
          - Bazilica Sant Andrea della Valle,
- strazi celebre pentru promenada si cumparaturi: Via del Corso, Via Nationale, Via del Babuino,
- Palazzo delle Esposizioni, muzeu enciclopedic pe Via Nationale,
- Palazzo Montecitorio, sediul Camerei Deputatilor, in Piata Parlamentului,
- Palazzo del Quirinale (sediul presedintelui Italiei), Palazzo della Consulta (sediul Curtii Constitutionale), ambele in Piazza del Quirinale, pe colina Quirinal,
- multe, multe altele.
Despre experientele noastre, o sa povestesc in continuare, in mod cronologic. Asadar,

ZIUA 1
Am plecat de la Bucuresti-Otopeni duminica 27.11.2016, la 10.00 pe o vreme rece si inchisa astfel ca, imediat ce ne-am desprins de la sol, am intrat intr-un sul de vata si asa am tinut-o pana prin Croatia, cred, cand au inceput sa se intrezareasca, printre nori, ceva munti si localitati. Incet-incet norii au disparut astfel ca am putut vedea insulele croate, apoi Marea Adriatica, coasta de est a Italiei si apoi Italia de la est la vest pana la Roma. Ne-a placut sa identificam de la inaltimea zborului cateva puncte de interes ale orasului: Coloseum-ul, Gara Termini, Bazilica Sfantul Petru s.a.
Zborul de 2 ore a fost lin, fara turbulente. Aterizarea pe aeroportul Ciampino a fost aplaudata de pasageri. Cum Roma este cu o ora in urma Romaniei, la ora 11, ora Romei, eram acolo.
Aeroportul Ciampino, de dimensiuni destul de reduse, are dotari moderne, serviciile oferite fiind cat se poate de civilizate. In incinta aeroportului, aproape de iesire, exista birouri de informatii precum si case de bilete pentru autobuzul expres care face naveta intre Ciampino si Roma-Gara Termini, un punct central al orasului, de unde exista legaturi catre toate colturile Romei.
Cu 7.90 Euro de persoana am platit transportul de la aeroport la Gara Termini si inapoi la aeroport. Cred ca a fost mai ieftin un pic sa luam dus-intors decat daca am fi luat separat. Am pastrat biletele si la intoarcere am avut transportul catre aeroport deja platit.
Pentru cei care zboara cu companii low-cost este bine de stiut ca trebuie facut check-in-ul on-line, cu respectarea termenului indicat de compania aeriana si pentru zborul de dus si pentru cel de intors. Altfel, pentru check-in-ul la aeroport se percep niste taxe destul de mari, de ordinul zecilor de Euro.

De la aeroport si pana la Gara Termini am facut cam 45 de minute. Ne-a placut sa constatam ca desi eram aproape de inceputul lunii decembrie, vegetatia era foarte verde si cu aspect proaspat iar soarele inca avea putere sa imbrace totul intr-o lumina stralucitoare. Asta imi dadea sperante ca pozele mele vor avea culori frumoase, vii, nu terne ca cele de la Paris.

De la Gara Termini am ajuns usor la hotel, pe jos, chiar daca ne-am dezorientat un pic. Hotelul Sonya are 3 stele si se afla chiar in fata teatrului de opera. Apropos de opera din Roma, am fost surprinsa sa constat ca are o fatada destrul de banala, departe ca arhitectura de cladirile operelor din Budapesta, Viena sau Paris. Nu-mi venea sa cred ca opera din capitala tarii lui Verdi are un sediu atat de simplu pe dinafara. Am vazut, totusi, pe net, ca interiorul este frumos, demn de un asemenea lacas de cultura.

Ca veni vorba de hotel, va spun ca Hotelul Sonya cred ca era, de fapt, o scara de bloc intr-o cladire veche din centru. Desi detinea spatii limitate, oferea confort si curatenie. Atuul sau principal as zice ca era pozitia centrala, apropiata de multe dintre cele mai cautate obiective turistice. Apoi curatenia. Erau aproape maniaci cu curatenia, lucru care, de asemenea, ne-a placut. Nici micul dejun nu a fost rau deloc, mie mi-a placut cafeau, preferam capucino facut de ei care era excelent.
Camera destul de mica, fara balcon si cu gresie pe jos, era foarte curata si avea dotari de cea mai buna calitate de la televizor, aer conditionat, mobila, mobilier de baie, totul arata foarte bine. A fost primul hotel in care in baie aveam si sfoara pentru rufe :-)
Patronul italian angajase personal din Bangladesh, majoritatea tineri. De curatenie se ocupa o negresa.

Dupa ce ne-am dus bagajele la hotel, am iesit sa mancam ceva, apoi, ca sa valorificam dupa amiaza si sa ne familiarizam cu zona, am facut turul orasului cu autobuzul turistic. Turul incepe de langa metroul de la Gara Termini iar bilete am gasit usor pentru ca in zona sunt destui vanzatori ambulanti, indieni, pakistanezi sau din Bangladesh.

Sunt mai multe variante de preturi: hop-on/hop-off sau fara posibilitatea de a cobori pe traseu, pentru 24, 48 sau 72 de ore, cu pranz inclus sau nu, pentru copii sau adulti etc.
Noi am ales varianta care nu ne permitea sa coboram pe traseu, pe de o parte pentru ca aveam putin timp la dispozitie, si, pe de alta parte, pentru ca aveam planuri pentru zilele urmatoare sa vizitam totul pe cont propriu, fara sa depindem de autobuz.
Varianta aleasa de noi a costat 15 Euro de persoana. Insotitoarea soferului, Anda, era romanca si s-a aratat dispusa sa ne fie de folos cu diverse informatii.

Desi duminica traseul autobuzului turistic este mai amplu decat in zilele lucratoare, turul nostru a fost, de fapt, vaduvit de niste puncte de interes, din cauza traficului intens. Am reusit sa vedem:
- Piata Republicii,
- Palatul Massimo care gazduieste Muzeul National din Roma,
- Biserica Santa Maria Magiore,
- Coloseum-ul (ocazie cu care, m-a fulgerat, asa, un gand cum ca, cuvantul "colosal" nu are de unde sa vina decat de la Coloseum. In realitate, e un pic cam invers. :-) Primul impact cu ruinele constructiei antice este impresionant),
- Arcul lui Constantin,
- Forumul roman,
- Colina Palatina,
- Circo Massimo,
- Biserica Santa Maria in Cosmedin unde se afla "Boca della Verita",
- Sinagoga,
- Piata Venetia,
- Monumentul Victor Emanuel,
- Colina Capitolina cu piata proiectata de Michelangelo si palatul care gazduieste Primaria Romei,
- Columna lui Traian,
- Castelul Sant Angelo,
- cheile Tibrului,
- Palatul Justitiei,
- Piata Quirinale si Palatul unde isi are sediul presedintele Italiei,
- Piata Barberini si Fontana del Tritone, sculptata de Bernini,
Ne-am facut o idee despre traficul din oras.

Din pacate, desi erau in circuit, autobuzul nu ne-a dus si pe la Piata Spania, Fanatana di Trevi, Piata del Popolo, Piata Campo de Fiori, Piata Navona, Parcul Borghese. Anda, romanca ce-i asista pe turisti in plimbarea cu autobuzul turistic ne-a propus sa ramanem in autobuz si sa le vedem la turul urmator cand trafcul ar fi fost mai degajat insa eram deja obositi plus ca se inserase si se lasase frig. Ce n-am vazut din autobuz, am vazut, pe cont propriu, in zilele urmatoare.
Turul s-a sfarsit in acelasi loc de unde incepuse, langa statia de metrou de la Gara Termini. Ne-am mai plimbat un pic prin Piata Republicii si pe Via Nationale (artera importanta in oras) si ne-am retras la hotel.
Cam asta a fost prima zi la Roma. Impresia era una buna, turul cu autobuzul turistic reusise sa ne starneasca interesul pentru explorarea orasului.

A, sa nu uit, am vazut un pic Gara Termini si pe dinauntru. Pe langa ca e amplasata foarte central, asigurand legaturi cu mijloace de transport in comun catre toate punctele orasului, este imensa si arata ca un aeroport international. Iar mi s-au activat tarele de roman frustrat de lipsa infrastructurii de transport!

Incerc sa public cat mai putine poze in continutul postarii pentru ca aceasta sa fie usor de deschis. Am facut o multime de poze prin toate locurile prin care am ajuns. O sa pun mai jos link-uri catre toate albumele. Nu ezitati sa le deschideti, in postare folosesc imaginile care ilustreaza cel mai bine lucrurile despre care povestesc, pozele cele mai frumase, de multe ori, nu apar pe blog din lipsa de spatiu!

Coasta de Est a Italiei

Gara Termini, Coloseum-ul, vazute din avion

Mascota echipei de fotbal A.S. Roma

Gara Termini

Autobuzului firmei "Green Line Tours", cu care am facut turul orasului,
in punctul de plecare de langa statia de metrou Termini

Bazilica papala Santa Maria Magiore

Arcul lui Constantin

Monumentul Victor Emanuel (Vittoriano)

Castelul Sant Angelo si unul dintre podurile peste Tibru

Palatul de Justitie

Palatul Massimo, sediul Muzeului National din Roma

Piata Republicii

Brad de Craciun langa portocali plini de fructe coapte,
o imagine mai putin obisnuita pentru noi, romanii

Pe Via Nationale spre Monumentul Victor Emanuel

Display in fata unui restaurant pe Via Nationale

Intrarea in Hotelul Sonya

Privelistea de la geamul hotelului

La capatul strazii de sub geamul hotelului, in unele zile era organizat un targ.
In plan indepartat se vad cupola si turnul Bisericii Santa Maria Magiore

Unul dintre geamurile de la etajul 1 era al camerei noastre

Opera din Roma

POZE ZIUA 1
1. Drumul de la Bucuresti la Roma:

2. Turul orasului cu autobuzul turistic (I)

3. Turul orasului cu autobuzul turistic (II)

4. Hotelul Sonya si Opera din Roma

ZIUA 2
Ziua 2 a fost dedicata Vaticanului. La statia de metrou Termini am gasit un punct de informare de unde am obtinut gratuit o harta a metroului precum si informatii despre cum sa ajungem la Vatican. Biletul l-am luat de la automatele de bilete care functioneaza cu bancnote de 5 Euro sau monezi. Un bilet de metrou costa 1,5 Euro si este valabil pentru o cursa, timp de 100 de minute, inclusiv daca se face transferul cu un autobuz. In vreo 15 minute eram la Statia Ottaviano de unde am mai mers pe jos vreo 10-15 minute pana la Muzeele Vaticane.
Intrarea la Muzeele Vaticane a costat in 28.11.2016, 16 Euro de persoana .
Muzeele Vaticate este, de fapt, denumirea pentru un complex muzeal ce cuprinde 10 muzee. Am vazut atatea opere de arta si vestigii istorice in muzeele astea, cate nu am vazut in niciun alt muzeu pana acum! Picturi, sculpturi, armuri, tapiserii, mozaicuri, vase grecesti, obiecte de arta africana, de toate se gasesc aici!
Mi-a placut mult Galeria Hartilor, scara Bramante si, desigur, Capela Sixtina, atractia principala a Muzeelor Vaticane. Am citit ca ar fi cam 8 km de galerii expozitionale in cadrul acestor muzee. Cifra pare credibila daca ma gandesc cat de mult am mers prin salile de expozitii de am iesit de acolo cu talpa dezlipita la un pantof! :-)
Cu exceptia Capelei Sixtine, vizitatorii au voie sa faca poze fara blit in toate salile muzeelor. Noi am reusit sa facem si in Capela Sixtina pentru ca era foarte multa lume si le era greu gardienilor sa faca fata.
Dupa cum bine ne spune si prietena "Wiki", cele 10 muzee ce pot fi vizitate in cadrul Muzeelor Vaticane, sunt:
1. Muzeul Gregorian Egiptean,
7. Muzeul Misionar-Etnologic,
8. Muzeul Sacru (Biblioteca),
9. Muzeul Profan,
10. Muzeul Istoric al Vaticanului.

In plus, se pot admira:
- Capela Niccolina,
- Apartamentul Borgia,
- Salonul Sixtin,
- Sala Nuntii Aldobrandine.
Desigur ca am trecut "pe repede inainte" prin multe sali, motiv intemeiat sa revenim la Vatican. Sa vedem daca banutul aruncat in Fantana di Trevi isi va face datoria :-)

De la Muzeele vaticane am plecat spre Bazilica Sfantul Petru. Am mers vreo 15 minute pe langa zidul impresionant al Cetatii Vaticanului si am ajuns in minunata piata unde se afla Bazilica Sf. Petru.
Pentru a vizita bazilica precum si pentru a urca in cupola acesteia, turistii sunt verificati prin filtre asemanatoare celor de la aeroporturi. Coada era foarte mare insa a mers repede, nu am stat mai mult de o jumatate de ora. In timp ce asteptam sa fim verificati am admirat piata, catedrala, si am observat fereastra de la camera Papei, fereastra de la care acesta se adreseaza, de multe ori, oamenilor adunati in piata.
Dupa verificare am urcat in turla bisericii, cu liftul. Asta ne-a costat 8 Euro de persoana. Chiar daca se alege varianta liftului, ultima parte a ascensiunii, cea in care spatiul treptelor se ingusteaza din ce in ce mai mult, se parcurge tot pe jos. Privelistea din cupola este impresionanata atat spre exterior, spre oras, dar mai ales spre interiorul bisericii. Este impresionant sa privesti oamenii din biserica de la inaltimea de peste 130 de metri a cupolei. In plus, frescele de mozaic ce decoreaza cupola la interior, sunt absolut minunate.
De pe cupola am coborat treptele pana la lift insa, inainte de a lua liftul pana jos pentru a vizita si interiorul bazilicii, ne-am bucurat si de terasa de deasupra bisericii si de privelistea frumoasa oferita de la inaltimea sa. Sfintii de pe porticul bazilicii, priviti de aproape, par niste colosi.
Despre interiorul bazilicii nici nu stiu ce cuvinte sa folosesc pentru a-l descrie, e pur si simplu impresionant! In primul rand prin dimensiuni si apoi prin numarul si frumusetea operelor de arta care il decoreaza. Prima astfel de opera de arta este celebra "Pieta" a lui Michelangelo, aflata in parta dreapta a bisericii, imediat langa intrare. Imi doream foarte mult sa vizitez aceasta biserica si prin prisma faptului ca unele dintre bisericile pe care le-am vizitat la Montreal au fost inspirate de aceasta.
De pilda, Catedrala-Bazilica "Marie Reine du Monde", care mi-a placut in mod deosebit la Montreal si despre care am scris aici:
https://vulpitacalatoare.blogspot.ro/2014/08/montreal-catedrala-bazilica-marie-reine.html#more, se vrea a fi o copie la scara 1:3 a Bazilicii Sf. Petru de la Roma. Nu-mi puteam imagina cat de mare si cat de frumoasa trebuie sa fie cea de la Roma daca cea de la Montreal era atat de mare si atat de frumoasa! Intr-adevar, doar vizitand-o si pe cea de la Roma am putut sa realizez valoarea si maretia acesteia din urma. Cuvintele nu o pot descrie, trebuie vazuta!
De asemenea, Oratoriul Sfantul Iosif din Montreal, despre care am scris aici: https://vulpitacalatoare.blogspot.ro/2014/06/montreal-oratoriul-sfantul-iosif.html, pretinde ca este a doua biserica din lume, ca inaltime, dupa Bazilica Sf. Petru. In cazul Oratoriului, comparatia nu mi se pare foarte corecta pentru ca, desi inaltimea totala a acestuia este de peste 150 de metri, inaltimea cupolei sale (de la pardoseala pana la tavan) are doar 60 de metri, restul din inaltimea totala revenind unui alt etaj al oratoriului, in timp ce inaltimea cupolei Bazilicii Sf Petru din Roma este de peste 100 de metri de la pardoseala si pana la cupola. Plus ca trebuie avuta in vedere si perioada istorica in care a fost construita fiecare dintre cele doua biserici precum si mijloacele tehnice existente in acele perioade: 1506-1626 pentru cea de la Roma si sfarsitul sec XIX - inceputul sec XX, pentru cea de la Montreal.
Am vizitat si catacombele care adapostesc mormantul Sfantului Petru precum si mormintele mulora dintre papi.
Desi eram obositi si ne dureau picioarele, am intrat sa vedem si Muzeul Tezaurului Vaticanului, muzeu ce se afla undeva la subsolul bazilicii. Vizitarea se plateste, biletul costa 5 Euro de persoana. Am facut cateva poze desi erau afise care semnalizau interzicerea fotografiatului insa, ghinion, un gardian zelos nu s-a lasat pana nu le-am sters pe toate, una cate una. M-a exasperat insa nu am avut incotro si am acceptat ca a procedat exact asa cum trebuia. De altfel, vigilenta gardienilor si a fortelor de ordine, in general, de la Roma, mi-au lasat o impresie foarte buna, incomparabila cu cea pe care mi-au lasat-o cei de la Paris care mi s-au parut, chiar, incompetenti, de vreme ce mi-au spus ca nu au ce le face tiganilor cu "alba/neagra" si ca nu-mi ramane dacat sa-mi pazezc cu strajnicie bunurile personale.
Am iesit din bazilica pe inserat, obositi dar incrcati de impresii puternice, frumoase.
Am luat-o agale spre metrou, am mai cascat nitelus gura pe stradutele din zona si apoi ne-am indreptat spre hotel.
Si s-a terminat si a 2-a zi la Roma!

Galerie in Muzeele Vaticane

Roma vazuta din interiorul Muzeelor Vaticane

Laocoon

Galerie intr-unul dintre Muzeele Vaticane

Muzeele Vaticane

Muzeele Vaticane, Galeria Hartilor

Capela Sixtina, denumita dupa numele Papei Sixtus al IV-lea, cel care a comandat-o

Capela Sixtina

Scara Bramante, una dintre cele mai frumoase scari din lume!
Realizata in 1932 de inginerul si arhitectul italian
Giuseppe Momo si denumita dupa numele
pictorului si arhitectului Donato Bramante
care realizase in 1512 o scara ce a constituit model pentru Momo

Fereastra apartamentului Papei: a doua de la dreapta la stanga,
la ultimul etaj (unde coboara acel fir alb)

Interiorul Bazilicii Sf. Petru vazut din cupola

Mozaicuri in cupola Bazilicii Sf. Petru

Turisti fascinati de mozaicurile din cupola bazilicii

Cupola bazilicii Sf. Petru

Bazilica Sf. Petru

Michelangelo: Pieta

Mormantul Sfantului Papa Ioan Paul al II-lea

Mormantul Sfantului Papa Ioan Paul al II-lea, in interiorul bazilicii,
pe partea dreapta, dupa "Pieta"

Statuia Sfantului Petru in interiorul bazilicii Sf. Petru

Mormantul Sfantului Petru in catacombele bazilicii Sf. Petru

Catacombele bazilicii, locul de veci pentru multi dintre papi

catacombele bazilicii Sf. Petru

Asta e tot ce am de la Muzeul Tezaurului: biletele de intrare.
Restul am sters ca nu mi-a dat pace "omu' rau" :-)

Garda Elvetiana Pontificala, in exerciu in fata Bazilicii Sf. Petru

POZE ZIUA 2

2. Muzeele Vaticane (II):

3. Muzeele Vaticane (III):

4. Bazilica Sfantul Petru (I):

5. Bazilica Sfantul Petru (II), cupola si terasa:

7. Bazilica Sfantul Petru (IV):
ZIUA 3
In a treia zi am luat orasul la picior. Am mers de dimineata pana seara cand ne-a trimis inapoi la hotel un frig care intepa din ce in ce mai tare. Dimineata si in cursul zilei vremea a fost frumoasa, insorita, desi un pic rece, Spre seara, insa, s-a racit de-abinelea. Asta a fost cea mai rece zi de la Roma, urmatoarele au fost placute.
Desi am carat o multime de ghiduri turistice dupa mine, cea mai practica s-a dovedit a fi o harta pe care ne-au dat-o de la hotel. Am pornit imediat dupa micul dejun cu gandul sa ajungem mai intai la Fontana di Trevi. In drum am oprit sa admiram si sa fotografiem Fantana Triton a lui Bernini, in Piata Barberini.
Fantana di Trevi ne-a placut in ciuda faptului ca ne asteptam sa ne dejamageasca un pic pe sistemul "pomului laudat". Ne-am facut poze aruncand banutul cu mana dreapta peste umarul stang, ca sa fim siguri ca o sa revenim la Roma, am intrat si in Biserica Santi Vincenzo e Anastasio, aflata langa fantana, si am plecat mai departe.
Ziua a fost buna pentru explorarea orasului, seara aveam o recolta insemnata de puncte turistice bifate. :-) Am mai ajuns si la:
- Piata Spania. Aici am stat ca focile la soare pe treptele spaniole, am urcat pana la Biserica Trinita dei Monti, am facut poze si ne-am vazut de drum.
- Via del Corso, artera importanta a orasului, care, alaturi de Via Babuino si Via di Ripetta, formeaza asa numitul "trident", celebra pentru magazinele de firma. Pe Via del Corso am intrat in Biserica (Chiesa) Gesu e Maria.
- Piata del Popolo. Am urcat pana la intrarea in Parcul Borghese apoi ne-am intors si ne-am indreptat spre Panteon. Parcul Borghese se intinde pe o arie foarte mare si cuprinde numeroase cladiri amenajate ca si muzee vestite de arta insa noi aveam pe lista de prioritati alte locuri, urmand sa revenim si la Villa Burghese in zilele urmatoare.
- Panteon. Si acesta ne-a impresionat. Eu nu imi pot explica nici acum cum au putut, cu vreo 27 de ani inainte de Hristos, sa ridice acel dom imens si sa-l faca sa stea in picioare si astazi! Orificiul din centru (oculus), proiectat special pentru a lasa sa intre lumina, impresioneaza prin jocurile de lumini si umbre pe care le face soarele la diverse momente ale zilei. Cand ploua sau ninge, am citit ca spectacolul este, de asemenea, foarte frumos.
In prezent Panteonul este organizat ca si biserica (Biserica Santa Maria ad Maertyres) si adaposteste mormintele unor personalitati ale Italiei printre care doi regi (Vittorio Emanuele II si Umberto I de Savoia), pictorul si arhitectul Raffaello Sanzio.
- Piata Navona. In drum spre aceasta piata am intrat un pic in Biserica San Luigi dei Francesi, celebra pentru picturile lui Caravaggio. In Piata Navona ne-au placut atat fantanile cat si Biserica Sant Agnese in Agone.
- Campo dei Fiori. Aici mi-ar fi placut sa prind vestita piata de legume si fructe insa am ajuns cam tarziu, la ora la care tarabele erau stranse iar chelnerii de la restaurantele si terasele amplasate de jur-imprejurul pietei, isi invitau oaspetii in localauri. Am fotografiat statuia lui Giordano Bruno si am plecat spre hotel, nu de alta dar, pe langa ca era destul de tarziu si eram cam rupti de piciare, se intetise frigul.
- Bazilica Santa Andrea della Valle. In drum spre hotel, nu m-am putut  abtine si am intrat si in aceasta biserica si bine am facut pentru ca este foarte frumoasa si merita descoperita.
- Palazzo Montecitorio. La un moment dat, inainte de Piata Navona am trecut pe langa o cladire foarte frumoasa despre care am aflat ca se numeste Palatul Montecitorio, ca a fost initial proiectata de celebrul Bernini si ca in prezent gazduieste Camera Deputatilor Parlamentului italian.
Ar fi multe de spus despre fiecare piata, fantana, palat, biserica pe care le-am vazut. Sunt minunate si, fiecare, are o poveste deosebita, fie datorata celui/ celor care le-au creat, fie prin prisma imprejurarilor prin care au trecut de-a lungul istoriei. Poate o sa am timp candva sa scriu despre fiecare in parte.
Cam asta a fost si ziua 3! Mai aveam inca 3 zile de explorat orasul etern!

Piata Barberini: Fantana Triton, creatia lui Bernini

Fontana di Trevi

Am prins si banutul in poza, acum asteptam sa-si faca datoria!

Biserica Santi Vincenzo e Anastasio,
langa Fontana di Trevi

Biserica Santi Vincenzo e Anastasio, langa Fontana di Trevi

Chiesa di Gesu e Maria, pe Via del Corso

Piata del Popolo: Biserica Santa Maria in Montesanto

Bisericile gemene din Piata del Popolo: Santa Maria in Montesanto (stanga)
si Santa Maria dei Miracoli (dreapta, in renovare)

Piata del Popolo

Piata del Popolo vazuta de pe terasa de la intrarea in Parcul Borghese

Obeliscul de langa Piata Spania

Piata Spania, Treptele Spaniole

Piata Spania: Biserica Trinita dei Monti

Panteonul

Panteonul: Oculus

Panteonul:  zona de sub oculus si scurgerea prevazuta pentru precipitatii.
In afara de aceasta, amplasata fix sub oculus, mai exista vreo patru in laterale

Panteonul = Biserica Santa Maria ad Martyres

Piata Navona: obeliscul si Biserica Sant Agnese in Agone

Piata Navona

Piata Navona: Fantana celor 4 fluvii, creatia lui Bernini
Fluviile, fiecare de pe cate un continent din cele cunoscute la acea vreme,
Dunarea, Nilul, Gangele si Rio della Plala, sunt reprezentate de figuri masculine
Nilul poarta un val pe cap pentru a simboliza misterul reprezentant de
necunoasterea la acea vreme a izvoarelor sale

Piata Navona: Biserica Sant Agnese in Agone

Biserica Sant Andrea della Valle

Pur si simplu, Roma!

Luiza Constantin

Piata Parlamentului: Palatul Montecitorio, sediul Camerei Deputatilor

Biserica Santa Maria Maddalena,
 pe o straduta aproape de Panteon

Biserica Santa Maria Maddalena, pe o straduta aproape de Panteon

7. Piata Navona si Biserica Sant Agnese in Agone

8. Bazilica Sant Andrea della Valle

9. Diverse

ZIUA 4
Pentru ziua 4 aveam de bifat, obligatoriu, Castelul Sant Angelo si Coloseumul. Am ajuns foarte usor cu metroul in zona castelului (statia Lepanto) si am mai mers pe jos vreo 10-15 minute. Intrarea la castel a costat 10 Euro de persoana. Am vizitat incaperile frumos decorate, apartamentele papilor, am admirat Roma de la inaltimea teraselor castelului, am facut o multime de poze.

La Coloseum am ajuns tot cu metroul, tot foarte usor. Iesirea de la metrou este fix langa Coloseum. Biletele pentru Coloseum includ si Forumul roman si Muzeul Palatin insa pe cele din urma le-am lasat pentru a doua zi ca nu a mai fost timp. Biletul a costat 12 Euro de persoana si era valabil o singura intrare, doua zile consecutive. Asa am putut sa lasam pentru a doua zi doua dintre obiectivele pentru care platisem.
De la Coloseum am luat-o pe jos spre hotel, intr-o plimbare care ne-a dat ocazia sa admiram Arcul lui Constantin, Columna lui Traian si cele doua biserici superbe langa care se afla (Biserica Sf. Maria di Loreto si Biserica Sf. Maria al Foro Traiano), monumentul Victor Emanuel, Piata Venetia, Colina Capitolina cu piata minunata proiectata de Michelangelo, unde, in una dintre cladiri se afla sediul Primariei Romei iar in celelalte sunt organizate Muzeele Capitoline unde mi-ar fi placut sa intru sa va vad in original "Lupa Capitolina", celebra lupoaica cu cei doi frati Romulus si Remus (poate intru alta data cand o fi mai mult timp).
Fiind o zona intens circulata de turisti, aici se aduna si multi asa-zisi artisti amatori ambulanti: pictori, dansatori, cantareti, statui vivante, oameni invizibili, calugari budisti care leviteaza, distractie de tot felul pentru toata lumea!
Aaaa, sa nu uit de inghetata: inghetata chiar este foarte buna la Roma, nu o ratati!
Cam asta am facut in ziua 4. Cred ca zona cuprinsa intre Coloseum, Forumul Roman, Piata Venetia, este cea mai frumoasa si cea mai bogata in simboluri ale acestui oras.
Si am mers si in aceasta zi o multime de kilometri pe jos, de ne-am dat kilometrajul peste cap :-).

Palatul de Justitie, in apropiere de Castelul Sant Angelo

Castlul Sant Angelo si podul peste Tibru, cu acelasi nume

Bazilica Sf. Petru vazuta de pe terasa Castelului Sant Angelo

Castelul Sant Angelo

Roma vazuta, alaturi de un pescarus, de pe terasa Castelului Sant Angelo

Coloseum

Arcul lui Constantin vazut printre zidurile Coloseum-ului

Oameni "invizibili"

Nenea nu statea pe marginea gardului, cum ar parea in poza mea, el cica levita :-)

Lautari romani

Costel Dumitrache

Columna lui Traian si Biserica di Maria di Loreto

Columna lui Traian

Colina Capitolina (Colina Campidoglio): copia statuii ecvestre a lui Marcus Aurelius
si una dintre caldirile in care se afla Muzeele Capitolina care adapostesc, printre
multe alte exponate valoroase, originalul statuii lui Marcus Aurelius,
Lupa Capitolina (Lupoaica cu Remulus si Remus).
 Piata si constructiile au fost proiectate de Michelangelo

Colina Capitolina (Colina Campidoglio): In spatele statuii, sediul Primariei din Roma

Monumentul Victor Emanuel

POZE ZIUA 4

4. Coloseum

5. De la Coloseum la Columna lui Traian si pe Via Nationale

ZIUA 5
In ziua 5, care a fost joi, daca nu gresec, trebuia sa ajungem la Biserica Santa Maria in Cosmedin ca sa vedem celebra Bocca della Verita si, bineinteles, sa vizitam Forumul Roman si Muzeul Palatin pentru care platisem cu o zi inainte, cand am intrat la Coloseum.
Am luat metroul pana la Coloseum si apoi pe jos pana la Bocca della Verita. A fost ceva de mers dar a fost frumos, vremea era insorita si nu foarte rece.
Ne-am facut poze bagand mana in gura balaurului (am inteles ca este o zeitate marina descoperita pe undeva aproape de locul unde este expusa in prezent), am scapat teferi pentru ca suntem oameni cinstiti si nu mintim, am vizitat si bisericuta care are povesti frumoase pentru vizitatori, apoi am luat-o inapoi, tot pe jos , ca sa intram la Forumul Roman.
In drum am admirat celebrul stadion antic Circo Massimo precum si priveliste foarte frumoasa a orasului oferita de zona Circo Massimo.
Dupa vizitarea Forumului Roman si a Muzeului Palatin am plecat spre Piata Venetia cu speranta ca o sa gasesc deschisa Biserica Gesu (Chiesa del Gesu) pe care imi doream sa o vizitez pentru ca reprezenta inspiratia pentru o alta biserica din Montreal care imi placuse foarte mult si despre care am scris aici: L'Eglise du Gesu (Biserica lui Iisus).
Din pacate, biserica era inchisa, speranta mea ramasese la dimineata ultimei zilei la Roma. Am luat-o usor-usor spre Via Nationale, cascand gura peste tot ca nu cumva sa ratam ceva frumos.
Am admirat cladirea si curtea interioara a Palatului Venetia care gazduieste Museo Nationale del Palazzo di Venezia, am trecut si pe langa sediul de pe Via IV Novembre 94 al Museo dei Fori Imperiali, in Piata Quirinale am admirat obeliscul (trebuie sa ma documentez ce insemna obeliscurile pentru italieni, ca prea le-am intalnit peste tot!), Palatul Quirinal-sediul presedintilor Italiei, Palazzo della Consulta-sediul Curtii Constitutionale, sediul Bancii Italiei, unde am admirat papagalii viu colorati in palmierii din curtea bancii, am trecut si pe langa Palazzo delle Esposizioni, un mare muzeul enciclopedic, din cate am apucat sa-mi dau seama, am facut un pic de shopping si ne-am intors osteniti la hotel. Asta a fost si ziua 5! Maine seara zburam la Bucuresti!

Celebra Gura de canal a adevarului.
Bocca della Verita se pare ca a fost un capac de canal de acum vreo 2200 de ani,
reprezentand un zeu acvatic pagan

Biserica Santa Maria in Cosmedin

Coada la Gura Adevarului
Noi am fost mai norocosi, doar 5-6 chinezi si gata!

Templu in cadrul Forumului Roman

Roma, inceput de decembrie 2016

Forumul Roman

P'asta micu' tot prin Forumul Roman l-am reperat

Colina Palatina

Muzeul Palatin

Tempio di Ercole Vincitore si Fantana Bocca della Verita in Piata Bocca della Verita

Circo Massimo

Curtea interioara a Palatului Venetia

Palazzo delle Assicurazioni Generali,
o replica a Palatului Venetia, construita in 1912

Colina Quirinal: Palatul Quirinal, sediul Presedintelui Italiei

Colina Quirinal: Palazzo della Consulta (Curtea Constitutionala)

POZE ZIUA 5
1. Bocca della Verita si Biserica Santa Maria in Cosmedin

2. Forumul roman, Muzeul palatin

3. Circo Massimo, Columna lui Traian s.a.

4. De la Chiesa del Gesu la hotel

ZIUA 6
Ultima zi la Roma! In ultima zi ne-am facut programe diferite eu si sotul meu, avantajul pentru mine fiind acela ca mi-a lasat mie camera foto a surorii mele (mai noua si mai performanta decat amea), cu care, de obicei, el facea poze. Asa ca toate pozele din oras facute in aceasta ultima zi sunt de o calitate mai buna.
Aveam pe lista de "must see-uri":
- Biserica Gesu (Ghiesa di Gesu),
- Biserica Santa Maria Sopra Minerva si obeliscul cu elefant, in Piata Minerva,
- Fantana cu Testoase, in Piata Matei
- Bazilica papala Santa Maria Magiore, pe care am lasat-o special la sfarsit, fiind foarte aproape de hotel.
Nu numai ca am reusit sa vad tot ce imi propusesem, dar am vazut in plus multe alte biserici si locuri interesante:
- Biserica Santa Caterina dei Funari (n-am intrat, era inchisa),
- Biserica Santa Maria in Campitelli sau Santa Maria in Portico, in Piata Campitelli,
- Biserica di Maria di Loreto,
- Biserica Santissimo Nome di Maria al Foro Traiano (inchisa, din pacate),
- Palatul Viminale, in piata Viminale, unde se afla o fantana cu o copie a Lupei Capitoline.

Spre satisfactia mea, vacanta la Roma s-a incheiat cu o zi plina chiar daca, per total, au ramas multe de vazut si pentru o data viitoare:
- Parcul Borghese si muzeele care se afla acolo,
- Biserica San Pietro in Vincoli (Sf. Petru in lanturi), unde se afla lanturile cu care a fost legat Sf. Petru in inchisoarea Mamertina dar si celebra statuie "Moise" a lui Michelangelo,
- celelalte 2 dintre cele 4 bazilici papale (Basilica San Giovani in Laterano/ Bazilica Sf. Ioan Lateran si Basilica San Paolo fuori le Mura/ Bazilica Sf. Paul din afara Zidurilor),
- Lupa Capitolina la Muzeele Capitoline s.a.

Pe la 3 p.m. ne-am luat bagajele de la hotel si am luat din fata Garii Terminii autobuzul spre Aeroportul Ciampino, avionul urmad sa decoleze la 18.20. Am ajuns bine insa, pentru cei care trebuie sa ajunga la aeroport intr-o zi de vineri, cred ca ar trebui sa aiba in vedere traficul mai intens decat in restul saptamnii si sa-si aloce mai mult timp.
Zborul de intoarcere, tot cu Ryanair, a fost, de asemenea, placut. Pe Otopeni am fost intampinati de ornamentele de Craciun, proaspat instalate.

Chiesa di Gesu (Biserica Gesu)

Chiesa di Gesu (Biserica Gesu): Mormantul Sfantului Ignatiu de Loyola,
intemeietorul Ordinului Iezuit, contine bucati mari de lapis lazuli
(piatra semipretioasa albastra)

intemeietorul Ordinului Iezuit

Chiesa di Gesu (Biserica Gesu)

Obeliscul cu elefant in Piata Minerva, in spatele Panteonului

Piata Minerva: Biserica Santa Maria Sopra Minerva,
singura biserica gotica din Roma

Biserica Santa Maria Sopra Minerva
Tavanul asta albastru cu stelute imi aduce aminte de o alta biserica superba din Montreal:
Bazilica Notre-Dame
Cum multe dintre bisericile din Montreal am vazut ca au fost inspirate de biserici din Roma,
nu m-ar mira sa aflu ca Bazilca Notre-Dame de la Montreal a avut ca inspiratie
Biserica Santa Maria Sopra Minerva, din Roma

Biserica Santa Maria Sopra Minerva

Piata Matei: Fontana delle Tartarughe (Fantana cu testoase)

Biserica Santa Caterina dei Funari

Biserica Santissimo Nome di Maria al Foro Traiano

Biserica Santissimo Nome di Maria
al Foro Traiano

Obeliscul din fata Bazilicii Santa Maria Magiore

Via Nationale: Palazzo delle Esposizioni, muzeu enciclopedic

Batranul Einstein pe ganduri la intrarea
in Muzeul de ceara, pe undeva pe
 langa Piata Venetia

Curtea Muzeului "Museo dei Fori Imperiali", pe Via IV Novembre 94

Via Nationale: Banca D'Italia

Colina Viminal, Piata Viminal, Palazzo del Viminale, sediul Ministero dell'Interno

Colina Viminal, Piazza del Viminale

Aeroportul din Ciampino

Aeroportul Otopeni, 02.12.2016

POZE ZIUA 6
1. Biserica Gesu (Chiesa di Gesu)

2. Biserica Santa Maria Sopra Minerva, Obeliscul cu elefant

3. Fantana cu Testoase, Piata Matei

4. Biserica Santa Caterina dei Funari

5. Biserica Santa Maria in Campitelli sau  Santa Maria in Portico, in Piata Campitelli
Gata!

Nu ezitati sa scotociti si prin celelalte pagini ale blogului!