joi, 9 februarie 2012

Budapesta, Statuia lui Zichy Nandor

Am dat intamplator de aceasta statuie, in plimbarile noastre prin Budapesta, in 2007. Nu stiu daca era chiar de 1 mai, in orice caz, in preajma acestei date.

Piateta asta mi-a atras atentia prin faptul ca facea nota discordanta cu restul zonelor din oras pe unde ne mai plimbaseram noi, pentru ca era foarte multa mizerie acolo iar mizeira parea ca fusesese facuta in mod deliberat, ca o forma de protest pe care noi nu-l intelegeam.

Intrucat ne-am lasat masina in apropierea acestei statui (piateta se numeste Lorincz Pap Square si se afla in districtul al VIII-lea al Budapestei), am avut ocazia sa o vedem atat pe la inceputul zilei cat si mai spre seara.

Am inteles ca personajul principal al grupului statuar este aristocratul si omul politic maghiar Zichy Nandor (1829 - 1911), un celebru conte ungur, erudit, care a fost si membru al Parlamentului maghiar. Am mai aflat ca o fosta reseditna de-a sa, un superb palat baroc, este acum un celebru hotel de lux in Budapesta, "Hotel Palazzo Zichy" 4*.

Alte date nu prea am gasit despre acest personaj, date care sa ma ajute sa-mi explic de ce monumentul dedicat lui se bucura de un asemenea tratament.

De dimineata, statuia arata asa:
Contele parea in regula insa unul dintre prietenii sai aflati un pic mai jos, purta o caciula care nu prea il avantaja. In jur, multa mizerie plus un fotoliu care, de fapt, facea parte tot din mizerie.


Dupa amiaza, prietenul contelui scapase de caciula nefericita insa contele facuse rost de o geanta diplomat pe care nu stiu de ce o tinea deschisa. In jur, aceeasi multa mizerie, cu fotoliu cu tot.

Sunt in continuare curioasa ce reprezinta pentru unguri acest conte Zichy Nandor si ce motiv ar fi putut avea cei din Budapesta sa se poarte asa cu statuia dedicata omului, in preajma zilei de 1 mai.
Daca stie cineva ...
Cu exceptia acestei piatete, Budapesta mi s-a parut ok. Poate pentru ei si asta era ok...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Condica de sugestii si reclamatii: