marți, 14 februarie 2012

Budapesta: Palatul Regal (Kiraly Palota), Castelul Buda (Budai Var), Palatul Buda

Am trecut toate denumirile sub care am intalnit acest palat, intrucat, trebuie sa recunosc ca, la un moment dat am crezut ca e vorba de obiective turistice diferite.
In 2007 cand am vizitat Budapesta, am facut “aroganta” de a pleca intr-o asemenea calatorie fara GPS.
Drumul de la Bucuresti pana la Budapesta l-am parcurs fara prea mari probleme de orientare insa, odata ce am ajuns la “portile” orasului a trebuit sa cerem ajutor pentru ca hartile noastre de pe laptop nu ne ajutau suficient. 
Stiam ca in centrul istoric al orasului se afla principalele obiective turistice si ne-am gandit sa incepem explorarea noastra turistica de acolo (desi nu ne asigurasem cazarea si eram destul de obositi dupa drumul lung facut doar cu o mica pauza, eram foarte nerabdatori sa vedem orasul). Asa ca, la un semafor, am intrebat un sofer cum putem ajunge in centrul istoric. 
Cum nu stiam o vorba in limba maghiara si nici soferul nostru nu prea se pricepea cu engelza, nu am reusit sa intelegem indicatiile pe care ni le dadea, asa ca omu’ (tare de treaba) s-a oferit sa ne fie calauza pana langa castel. 
Asa se face ca Palatul Regal a fost primul obiectiv turistic pe care l-am vizitat in Budapesta. Si ne-a placut foarte mult.
 Calauza noastra:
  

Am vizitat doar gradinile si curtile interioare ale castelului, care, in acea superba zi de sfarsit de aprilie, aratau minunat.
Palatul Regal se afla pe malul de vest al Dunarii, in zona orasului cunoscuta sub numele de Buda, in Districtul I al orasului care se numeste chiar “Districtul Castelului” (Varnegyed). In acest district se mai afla si Bastionul Pescarilor si Biserica Matyas (Biserica Matei). 
Se numara printre cele mai vechi cladiri din oras inrucat, constructia initiala a castelului, care a servit drept resedinta regala, a fost construita, din ordinul regelui Bela IV,  in perioada 1247 – 1265. 
De-a lungul timpului, castelul a suferit numeroase lucrari de extindere si restaurare. Constructia initiala nu a supravietuit pana in zilele noastre, cea mai veche parte a actualului palat dateaza din secolul XIV. 

In prezent, in castel pot fi admirate elemente arhitecturale ale stilului baroc (stil pe care l-a dobandit in secolul XVIII) insa anterior castelul a fost construit si in stilul gotic, respectiv renascentist.
Este inscris in Patrimoniul UNESCO din 1987 si reprezinta o atractie turistica principala a capitalei maghiare.

Palatul adaposteste 3 muzee foarte importante (Muzeul de istorie din Budapesta, Galeria Nationala a Ungariei si Colectia Ludwig) precum si Biblioteca Nationala Szechenyi.

Gradinile si curtile interioare ale palatului sunt deosebit de frumoase, decorate cu multe statui. Intrucat palatul este situat pe o colina, gradinile si curtile sale ofera privelisti superbe asupra orasului si in special asupra Dunarii si Podului cu lanturi.

La palat se poate urca si cu funicularul care se poate lua de jos de langa Podul cu lanturi. In 1870 cand a fost deschis, funicularul din Budapesta era al doilea din Europa dupa cel din Lyon. A fost distrus in timpul celui de-al doilea razboi mondial insa  a fost reconstruit si redeschis in 1986.
De la palat se poate cobori in oras pe o alee frumosa ce serpuieste pana langa malul Dunarii. Aleea trece peste podurile care traverseaza linia funicularului si de pe care se pot admirat atat vagoanele funicularului cat si privelistea frumosa catre Piata Adam Clark (kilometrul 0 al orasului) si Podul cu lanturi.
 



 





Palatul vazut de pe Dealul Gellert, de langa Citadela:




 
  



Migdali in curtea palatului:













Bazilica Sfantul Stefan vazuta printre zidurile palatului Buda:
Baietii cu "alba/neagra" sus la palat:

Ziduri insufletite:


Orasul vazut din gradinile palatului:












Autobuzul turistic in trecere pe langa Palatul Buda:







In plan indepartat, Palatul Buda vazut din turnul Bazilicii Sfantul Stefan:



6 comentarii:

  1. Budapesta o stiu taaare bine. Acolo mi-am petrecut cea mai lunga vacanta in strainatate, acum vreo 25 de ani, am stat o luna intreaga ... stiam si liniile de autobuz ... Ah, ce vremuri ! Dar gradinile palatului pe-atunci nu erau vizitabile, trebuie remediat golul asta, da, da, se pune pe lista.
    Am stat incintata in fata fotografiilor cu castanii infloriti. O feerie ! Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si pe mine m-au fascinat castanii, a fost o placere sa ne plimbam prin oras in perioada castanilor infloriti!

      Ștergere
  2. ce frumos...si ce grija au de obiectivele lor...la noi...numai delasare si bataie de joc !
    frumoase fotografii , multumim !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E, intr-adevar, foarte frumoasa Budapesta! In ultima vreme am observat ca si la noi se incearca sa se puna mai bine in valoare obiectivele turistice insa cu pasi mici si greoi. E bine si asa!

      Ștergere
  3. Foarte frumoasa prezentare, si imagini la fel de frumoase. Mie unul, mi-au placut cel mai mult, prim-planurile cu statuile lui Eugen de Savoia si al lui Matia Corvinul. Felicitari.

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: